Här är Sveriges 100 populäraste bilar under 2024. Tesla Model Y blev svenskarnas favorit för andra året i rad. Fyra av de tio populäraste modellerna kommer från Volvo.
Tesla Model Y blev svenska folkets favorit för andra året i rad. Elbilen som tillverkas i Tyskland registrerades i 18 293 exemplar och vann överlägset, enligt färsk statistik från Mobility Sweden. Hela 45 procent av köparna var privatpersoner, vilket är unikt för en så dyr bilmodell. Troligen är det Teslas satsning på nollränta som gjort att många privatpersoner slagit till på elbilen som kostar från drygt 550 000 kronor.
Volvo XC60 blev lika klar tvåa på listan. Den var också den mest sålda bilen med förbränningsmotor i Sverige med sina 14 992 exemplar. Men här är det företag som dominerar stort bland köparna. Hela 83 procent av alla XC60-bilar köptes av företagskunder. Volvo lägger även beslag på tredje- och fjärde- och femteplatsen med EX40, EX30 och V60.
Sexa på listan blev Toyota RAV4, de flesta av köparna valde bensinhybriden som inte går att ladda. Bensinhybrider är en biltyp som ökat starkt under 2024. Volkswagen ID.4 blev sjua, men modellen har minskat kraftigt under året. Kia Ceed blev åtta under ett år då Kia tappade stort på svenska marknaden. Polestar 2 lyckades bli nia efter en stor ökning under året. Kia Sportage slutade tia.
De 100 mest registrerade bilarna i Sverige 2024
BILMODELL | Antal 2024 | Antal 2023 | Ändring |
TESLA MODEL Y | 18 293 | 16 461 | 11,1% |
VOLVO XC60 | 14 992 | 11 632 | 28,9% |
VOLVO EX/XC40 | 8 060 | 13 606 | −40,8% |
VOLVO EX30 | 7 100 | 81 | 8665,4% |
VOLVO S/V60 | 7 054 | 5 463 | 29,1% |
TOYOTA RAV 4 | 5 100 | 5 850 | −12,8% |
VW ID.4 | 4 989 | 11 012 | −54,7% |
KIA CEED | 4 977 | 4 891 | 1,8% |
POLESTAR 2 | 4 245 | 3 638 | 16,7% |
KIA SPORTAGE | 3 956 | 4 921 | −19,6% |
SKODA ENYAQ | 3 841 | 6 329 | −39,3% |
VW TIGUAN | 3 827 | 2 659 | 43,9% |
TESLA MODEL 3 | 3 477 | 3 016 | 15,3% |
VOLVO EC/C40 | 3 439 | 3 328 | 3,3% |
VW PASSAT | 3 392 | 2 585 | 31,2% |
VW ID.7 | 3 376 | 116 | 2810,3% |
TOYOTA YARIS CROSS | 3 203 | 3 524 | −9,1% |
VW T-ROC | 3 174 | 2 920 | 8,7% |
SUBARU OUTBACK | 3 160 | 2 132 | 48,2% |
PEUGEOT 5008 | 3 144 | 1 233 | 155,0% |
TOYOTA COROLLA CROSS | 3 064 | 2 274 | 34,7% |
KIA NIRO | 3 056 | 6 092 | −49,8% |
VW GOLF | 2 996 | 2 736 | 9,5% |
TOYOTA COROLLA | 2 948 | 3 752 | −21,4% |
TOYOTA YARIS | 2 930 | 3 563 | −17,8% |
VOLVO S/V90N | 2 915 | 4 135 | −29,5% |
SKODA KODIAQ | 2 851 | 1 434 | 98,8% |
AUDI A3 | 2 736 | 2 891 | −5,4% |
MERCEDES E-KLASS | 2 641 | 1 542 | 71,3% |
AUDI Q4 E-TRON | 2 569 | 4 412 | −41,8% |
VOLVO XC90II | 2 565 | 2 439 | 5,2% |
SKODA OCTAVIA | 2 495 | 2 320 | 7,5% |
KIA EV6 | 2 452 | 4 346 | −43,6% |
PEUGEOT 2008 | 2 288 | 1 427 | 60,3% |
AUDI A6 | 2 230 | 2 914 | −23,5% |
DACIA SANDERO | 2 168 | 1 246 | 74,0% |
PEUGEOT 3008 | 2 139 | 2 186 | −2,2% |
VW ID.3 | 2 121 | 2 694 | −21,3% |
CUPRA BORN | 2 058 | 1 415 | 45,4% |
TOYOTA C-HR | 2 005 | 2 017 | −0,6% |
KIA EV9 | 1 975 | 651 | 203,4% |
MERCEDES EQE | 1 872 | 1 712 | 9,3% |
MERCEDES C-KLASS | 1 824 | 2 017 | −9,6% |
MERCEDES GLC | 1 809 | 1 857 | −2,6% |
BMW 5-SERIE | 1 761 | 1 735 | 1,5% |
BMW X1 | 1 723 | 2 519 | −31,6% |
BMW 3-SERIE | 1 657 | 1 770 | −6,4% |
NISSAN QASHQAI | 1 553 | 1 974 | −21,3% |
MERCEDES EQB | 1 521 | 1 036 | 46,8% |
SEAT ARONA | 1 513 | 1 049 | 44,2% |
FIAT DUCATO | 1 492 | 1 220 | 22,3% |
CUPRA FORMENTOR | 1 425 | 1 234 | 15,5% |
AUDI Q3 | 1 377 | 1 145 | 20,3% |
FORD FOCUS | 1 367 | 1 885 | −27,5% |
BMW I4 | 1 351 | 3 920 | −65,5% |
PORSCHE CAYENNE | 1 325 | 790 | 67,7% |
FORD KUGA | 1 258 | 2 354 | −46,6% |
BMW X3 | 1 256 | 1 632 | −23,0% |
SKODA FABIA | 1 241 | 735 | 68,8% |
SKODA SUPERB | 1 209 | 890 | 35,8% |
BMW X5 | 1 201 | 908 | 32,3% |
SKODA KAMIQ | 1 197 | 1 246 | −3,9% |
LEXUS NX | 1 193 | 1 372 | −13,0% |
VW T-CROSS | 1 181 | 1 116 | 5,8% |
MG MG4 ELECTRIC | 1 170 | 2 536 | −53,9% |
MG ZS EV | 1 124 | 1 094 | 2,7% |
MERCEDES GLE | 1 085 | 712 | 52,4% |
VW TAIGO | 1 080 | 1 398 | −22,7% |
POLESTAR 4 | 1 075 | – | |
MERCEDES EQA | 1 053 | 988 | 6,6% |
LYNK & CO 01 | 1 049 | 1 462 | −28,2% |
OPEL MOKKA | 1 004 | 1 428 | −29,7% |
MAZDA CX-60 | 982 | 1 472 | −33,3% |
RENAULT CLIO | 978 | 1 669 | −41,4% |
CUPRA LEON | 955 | 1 018 | −6,2% |
PEUGEOT 408 | 926 | 309 | 199,7% |
MERCEDES CLA | 883 | 1 187 | −25,6% |
KIA SORENTO | 871 | 1 375 | −36,7% |
AUDI Q5 | 835 | 1 202 | −30,5% |
SEAT LEON | 835 | 524 | 59,4% |
PORSCHE MACAN | 830 | 485 | 71,1% |
BMW I5 | 820 | 191 | 329,3% |
AUDI Q6 E-TRON | 797 | – | |
AUDI Q2 | 779 | 958 | −18,7% |
KIA PICANTO | 750 | 992 | −24,4% |
AUDI A4 | 734 | 1 187 | −38,2% |
KIA STONIC | 734 | 907 | −19,1% |
RENAULT CAPTUR | 730 | 1 337 | −45,4% |
AUDI Q8 E-TRON | 723 | 2 047 | −64,7% |
MERCEDES SPRINTER | 718 | 585 | 22,7% |
OPEL GRANDLAND X | 705 | 516 | 36,6% |
CITROEN C4 | 685 | 1 643 | −58,3% |
DACIA DUSTER | 677 | 1 282 | −47,2% |
MERCEDES GLA | 672 | 529 | 27,0% |
BMW 1-SERIE | 632 | 469 | 34,8% |
RENAULT AUSTRAL | 627 | 254 | 146,9% |
SUBARU FORESTER | 625 | 282 | 121,6% |
ZEEKR X | 625 | – | |
TOYOTA BZ4X | 605 | 1 190 | −49,2% |
VOLVO ÖVRIGA | 592 | 628 | −5,7% |
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter