Superlimon Aston Martin Lagonda skapade hysteri bland världens rika när den kom. En som föll pladask var Iraks diktator Saddam Hussein. Han beställde sin Lagonda med avgasrör i rent guld. Nu berättar bilbyggaren hela historien om hur Saddam beställde bilen.
– Jag åkte till Bagdad och träffade honom, men jag sa nej till att göra den skottsäker, säger Styling Garages grundare Chris Hahn till GT Board.
Aston Martin Lagonda var revolutionerande och långt före sin tid. Men bilen höll på att sluta i katastrof för Aston Martin. Den var först i världen med digital instrumentering, färddator och touchkontroller. Designen skapade hysteri bland världens rika.
En av de som fastnade för den kantiga designen var Iraks diktator Saddam Hussein. Den ultralyxiga sedanen byggdes endast i 645 exemplar mellan 1976 och 1990. Saddam nöjde sig inte med en vanlig Aston Martin Lagonda när han beställde en bil 1985. Mytomspunna bilbyggaren Styling Garage anpassade diktatorns bil med ett stort antal detaljer i guld, bland annat gjordes avgasröret i guld. Nypriset 1985 var hisnande 500 000 D-mark.
Nu berättar grundaren av tyska bilbyggaren Styling Garage hur det gick till när diktatorn beställde sin Aston Martin Lagonda.
– Jag fick ett telefonsamtal från Iraks tyska ambassadör i Bonn. Mr Hussein vill ha något speciellt. Jag åkte till Bagdad och träffade honom. Han sa att han hade en idé om att skaffa en speciell Aston Martin Lagonda. Och frågade om jag kunde skottsäkra bilen. Men jag sa nej, den skulle blivit för tung, berättar Chris Hahn nu för GTBoard.
Istället blev det en mycket speciell Lagonda med mängder av förgyllda detaljer. Bland annat sidolister och avgasrör och massor av guld i interiören.
– Bilen skulle levereras till ambassadören och sedan skickade han den till Bagdad. Sedan fick jag mer mer beställningar från Saddam på skottsäkra bilar, säger Chris Hahn.
Aston Martin Lagonda var en av de hetaste bilarna bland världens rikaste i början på 1980-talet. Bilens kantiga och kilformade design tog bilvärlden med storm i slutet på 70-talet och väckte stort habegär hos en superrik kundkrets. Motorhuven så låg att ingen förstod hur en V8 motor fick plats. Det var rena trolleriet av de brittiska ingenjörerna.
Inredningen var 40 år före sin tid och liknar mer dagens elbilar än 70-talets bilar. Vid en tid när många svenska hushåll inte ens hade färg-tv kom Aston Martin med digital instrumentering, touchknappar och färddator, år 1976. Men tekniken krånglade, bilen var inte helt färdigutvecklad och fungerande inte riktigt i verkligheten. När bilen presenterades skulle den kosta 20 000 pund, men vid leveransstarten 1979 hade den summan ökat till 49 000 pund. Det var mer än vad en Rolls-Royce kostade vid den tiden.
Köparna fick mer än 40 touchknappar på instrumentpanelen. Knaparna styrde allt från farthållare och luftkonditionering till elektriska fönsterhissar, dörrlås och popup-strålkastare. Den digitala skärmen framför föraren visar hastighet, motorvarv, miltal och bränsleekonomi.
Men det höjda priset avskräckte inte den förmögna kundkretsen, 100-tals rika personer lade handpenning på supersedanen, som faktiskt räddade Aston Martin från konkurs. Men det höll på att sluta i katastrof. Efter många om och men fick Aston Martin ordning på bilen och dess banbrytande elektronik. Men bilen var så krånglig att bygga att företaget bara kunde producera en i veckan.
Trots att den fått en stämpel som problembil har Aston Martin Lagonda satt avtryck i bilvärlden. Den digitala instrumenteringen var stilbildande och i dag presenteras inte en ny bil utan digital instrumentering. Den kilformade designen har inspirerat bilar från Volvo till 760 till Tesla Cybertruck.
Saddams Aston Martin Lagonda försvann från Irak när diktatorn störtades och avrättades. Efter flera turer såldes den på auktion för över tre miljoner kronor och finns idag hos en bilsamlare.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter