Nytt superfartyg för bilar testas i Volvos vindtunnel

Ett nytt svenskt bilfartyg ska kunna drivas nästan helt av vinden. Segelfartyget fraktar 7000 bilar på 12 dygn över Atlanten med minimala CO2-utsläpp. Just nu testas en prototyp i Volvo Cars vindtunnel. 

Det nya svenska superfartyget med moderna ska kunna sparar in 90 procent av all koldioxid till havs. Fartyget är 217 meter långt och ska kunna korsa Atlanten på tolv dagar och frakta 7000 bilar. Fartyget väger 40 000 ton och har sex stycken 40 meter höga segel i stål och kompositmaterial. Seglen väger 150 ton styck. 

Fartygstransporter till havs står för nästan tre procent av världens CO2-utsläpp. Men genom att ta tillbaka gamla hederliga segel i modern tappning skulle utsläppen kunna sänkas med 90 procent, visar det svenska Oceanbird-projektet. Nu börjar Oceanbird få vind i seglen. En prototyp testas nu i Volvo Cars vindtunnel, uppger GP. Beräkningarna så här långt visar att vinden ska kunna driva fartyget. 

– Vi har jobbat med det här sedan 2009 och testat olika typer av framdrift. Alltifrån roterande cylindrar, drakar som skickas upp i luften – och andra har även testat mjuka segel, alltså gamla fartygssegel i moderna varianter. Men vi har fastnat för de här hårda vingarna, säger projektledaren Carl Fagergren till GP.

Det finns också ett vanligt maskineri som kan hjälpa båten om det till exempel är vindstilla eller när det går mot hamn. För att sänka klimatpåverkan kan det tankas med biogas eller biodiesel.  Modellen som testas hos Volvo Cars vindtunnel är ungefär fem meter lång och i samma storlek som en bil.
– Vi testar den hos Volvo Cars för att deras vindtunnel är en av världens största och mest avancerade, säger Carl Fagergren.

Carl Fagergren.

Två segel i full skala byggs nu av Oceanbird och ska testas på ett riktigt fartyg. Om alla tester faller väl ut kommer de upphandla ett eller två fartyg med sex vingsegel. Fartygen kan bli verklighet redan i slutet av decenniet. 
LÄS MER: