Bilkrisen har nått Porsche. De kan nu tvingas säga upp 8000 anställda.
Den tyska bilindustrin är under enormt hård press. Inte ens Porsche undgår krisen. Företaget har uppvisat bra försäljningssiffror generellt sett under 2024. Men på världens största bilmarknad i Kina är utvecklingen alarmerande. De två senaste åren har försäljningen rasat i Kina och under årets första nio månader har Porsche bara sålt 43 000 bilar, vilket är en minskning med 30 procent från samma period förra året.
Porsches stora problem på den kinesiska marknaden har främst att göra med den billiga konkurrensen. En Porsche-bil kostar i många fall mer än dubbelt så mycket som de kinesiska konkurrenternas modeller. På grund av de dåliga försäljningssiffrorna i Kina råder det nu stor osäkerhet och oro bland cheferna för Porsche. Enligt tyska medier hålls det flera extra möten i veckan där det främst diskuteras hur Porsche måste göra om sin strategi för att minska sina kostnader.
Enligt Porsches finanschef Lutz Meschke måste företagets kostnadsstruktur anpassas så att företaget ska sälja runt 250 000 bilar per år framöver. Porsche måste därför minska sina kostnader och i Kina har företaget redan beslutat att stänga ner 38 Porsche-handlare. Bara i Tyskland måste företaget minska sina kostnader med 20 procent, vilket innebär att över 8 000 av de nuvarande 42 000 jobben kan vara i fara, enligt Automobilwoche.
Porsche hade tidigare satt upp ett mål att 80 procent av märkets försäljning skulle bestå av elektriska modeller år 2030. Men på grund av att försäljningen av elbilsmodellerna inte gick så bra valde Porsche att göra om sin elbilsstrategi.
– Vi är för närvarande mitt uppe i att fatta konceptuella beslut. Det som är tydligt är att vi kommer att behålla förbränningsmotorer mycket längre, sa Lutz Meschke, Porsches finanschef till Automotive News.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.