Bilarna som får chockändring av skatten 2025

Här är vinnarna och förlorarna med fordonsskatten nästa år. Det kan handla om höjning eller sänkning på så mycket som 20 000 kronor för vissa bilar .

Från och med första februari nästa år blir det förändringar av fordonsskatten. En del fordonsägare kommer att spara många tusenlappar om året. Medan andra är stora förlorare och får högre räkningar.
– Det blir ingen förändring på skatten, den är reglerad i lagen. Men regeringen har tagit beslut att göra vissa ändringar, säger Jonny Geidne, expert på Transportstyrelsen.

De stora vinnarna är de som ska köpa en husbil som är helt ny eller bara blygsamt begagnad. För den gruppen blir det nya året en stor vinst. Vissa husbilar kan få sänkt skatt med 20 000 kronor.
– Man kommer att ta bort malus på husbilar som är nya eller högst tre år gamla. För dem som tänker köpa en sådan nästa år blir det en ganska stor förändring, jag har inga exakta siffror nu, men det kan ligga på 10 000 kronor eller mer.

Laddhybrider kan räkna med kraftigt höjda skatter framöver. EU river upp beräkningsmodellen.
Stora etanolpickuper får en skattechock då de får full malusskatt.

Malus är ett annat sätt att räkna ut skatten de tre första åren. Systemet kom med klimatbonusen 2018. Det beräknas utifrån hur mycket koldioxid ditt fordon släpper ut. Och husbilar har pekats ut som stora miljöbovar.
– Man har beslutat att ta bort malus på husbilarna. De har haft ett högt koldioxidbelopp så att deras malus har varit högt.

Handlarna är glada över beskedet. För dem var det välkommet. Många människor drömmer om att köpa husbil, men höga kostnader riskerar att göra ägandet besvärligt.
– Ja, det vore väl konstigt om man inte gör det, självklart. Vi hoppas och tror att fler kommer att välja en husbil nu när det blir billigare, säger Stefan Eriksson på Leif Wirén Husvagnar i Smedjebacken.

Politikerna täpper till en lucka i miljölagen. Många som kör etanolbilar har kunnat tanka billig bensin och samtidigt köra med låg fordonsskatt genom att de sluppit malus.Etanolbilar som bara haft ett par tusen i skatt får i vissa fall en skattechock på över 20 000 kronor.
– För dem kommer det att bli dyrare nu. Man kommer att lägga till malus på bilar som kan drivas med etanol, det är ett politiskt ställningstagande, säger Jonny Geidne.

Samtidigt försvinner etanolet från allt fler bensinstationer. Priset på etanol har också rusat under hösten och början på vintern. Även köpare av laddhybrider kommer att straffas med högre fordonsskatt framöver. EU arbetar just nu med en ny uträkning av hur mycket koldioxid som beräknas släppa ut. Det har visat sig att laddhybriderna använder sin förbränningsmotor mer än man trott. Men beräkningsmodellerna är komplicerade.
– Det ser också ut att bli dyrare för dem, men det är inte riktigt klart ännu, säger Jonny Geidne.
LÄS MER: