Volvo hoppas på en framtid med lastbilar som kör sig själv. Här testas deras självkörande lastbil på vägarna.
Målet är att visa potentialen som självkörande lastbilar har. Den självkörande tekniken som utvecklas ska revolutionera transportindustrin genom att sänka driftkostnader, öka effektiviteten och förbättra säkerheten.
– Volvos arv inom säkerhet och deras orubbliga strävan efter innovation gör dem till en idealisk partner i vår resa att höja effektiviteten inom lastbilstrafiken, säger Jim Monkmeyer, president för transport på DHL Supply Chain North America, i ett pressmeddelande.
Volvo Autonomous Solutions (V.A.S) vill förändra godstransport för evigt genom att lansera självkörande lastbilar. Nu har den specialbyggda lastbilen “Volvo VNL Autonomous” som drivs av “Aurora Driver”. Inlett sina första tester.
– De som är tidigt ute kommer att spela en avgörande roll för att påskynda implementeringen och acceptansen av autonom teknik, säger Sasko Cuklev, chef för On-Road Solutions på Volvo Autonomous Solutions.
Men man ska inte förväxla självkörande lastbilar med robottaxibilar. Lastbilarna är designade för transporter på motorvägar. Hittills är inte tanken att de ska köra omkring bland fotgängare och cyklister i stadstrafik. Just nu är målet framför allt att minska förartrötthet och öka trafiksäkerheten.
– Autonoma lastbilar minska den fysiska och mentala belastningen på förare, vilket leder till förbättrad livskvalitet och ökad arbetsnöjdhet, säger Jim Monkmeyer.
Den självkörande tekniken utvecklas av Aurora. Deras system kallas Aurora Driver och inkluderar sensorer, högupplösta kameror, radar med bildfunktion och en egenutvecklad långdistans-lidar. Det sistnämnda är en teknik som skapar en detaljerad tredimensionell bild av omgivningen med hjälp av laserljus.
Till en början kommer lastbilarna köra två rutter, Dallas till Houston och Fort Worth till El Paso. För att lyckas med en storskalig implementering av autonom transport krävs mer än bara tekniken. Ett helt ekosystem av infrastruktur och stödtjänster måste byggas för att möjliggöra effektiv drift på lång sikt. Volvo har därför samarbetat med Volvo Trucks-återförsäljare i Texas för att etablera servicepunkter och andra viktiga stödtjänster för sina autonoma lastbilar.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.