Ny konkurs bland bilhandlare. Nu har en sportbilsförsäljare i Uppsala kraschat.
– Det skedde ett frihetsberövande, sedan har verksamheten upphört, säger konkursförvaltaren Magnus Isaksson.
Min Bil i Uppsala sålde många sportbilar. Vrålåk som Aston Martin, Ferrari och Lamborghini passerade firmans bilhall till nya lyckliga ägare. Men plötsligt en dag var det stängt. De båda bröderna som drev firman hade försvunnit och dörren stod låst. Nu lite mer än ett år senare har företaget gått i konkurs.
– Det finns ingen verksamhet, ingen lokal och inga fysiska bilar, de finns visserligen i registret, men de finns inte kvar.
Min Bil beskrev sig som en märkesoberoende handlare av begagnade bilar. De hade stort fokus på sportmodeller och även ett visst engagemang i racing.
– Det är två bröder som har drivit firman. Men jag har inte träffat dem, däremot har jag kontakt med den äldre av dem.
Ägarna har inte dykt upp på advokatkontoret som sköter deras konkurs. Man tror att efter frisläppandet kan de befinna sig utomlands. Men samtidigt har en av dem varit behjälplig med allt som konkursförvaltaren behövt veta.
– Jag får uppfattningen att de befinner sig på långt avstånd. Eftersom han säger att de inte kan komma in till mig och med tanke på vilka tidpunkter jag hör från dem kan det vara så att det finns en viss tidsskillnad.
Min Bil har varit ute i blåsväder tidigare. Flera köpare har varit upprörda och känt sig lurade. Många fall har också gått vidare till Allmänna reklamationsnämnden. Men något har till slut gått riktigt snett och de blev gripna av polis.
– Det har skett ett frihetsberövande och då har bolagets verksamhet upphört. När någon sitter inlåst blir inte räkningarna betalda och när de kommer ut så har bostad och företag gått omkull. De blir förhindrade att driva sin verksamhet.
Medan bröderna satt inlåsta rasade firman samman. När de kom ut fanns ingenting kvar och lokalen hade gått vidare till en ny hyresgäst.
– Tidigare kunde polis eller personal på häktet hjälpa till med civilrättsliga saker som att se till att räkningarna blir betalda. Men det här är borttaget nu.
Under fängelsetiden var ägarna förhindrade att driva sin verksamhet. Det verkar heller inte som om någon kunnat hjälpa dem.
– När de sedan försattes på fri fot fanns inte verksamheten kvar. Man kan se att Vattenfalls abonnemang upphörde i oktober förra året.
Eftersom det som finns kvar av Min Bil är några dokument och skulder kommer arbetet inte att bli betungande.
– Det här är en tillgångslös konkurs som inte kräver så mycket insatser.
Magnus Isaksson är erfaren, han har varit med om många konkurser tidigare. Men varje nytt fall är en människas livsöde, ett misslyckande som kan vara svårt att komma tillbaka ifrån.
– Det här med konkurser kan vara svåra saker. Jag har varit med om dem som varit mycket ledsna och till och med gråtit. Men jag försöker att gå in i varje fall och tänka att de talar sanning.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.