Så vill de ändra på besiktningen av din bil

Bilbesiktningen är på väg att göras om. Det kan bli fler kontroller. Hårdare kontroller av både elbilar och dieselbilar krävs, enligt branschen.

Transportstyrelsen är i startgroparna att skicka ut remiss till besiktningsbranschen om hur kontrollbesiktningen ska göras om. Där har man redan klart för sig hur man vill utforma framtidens kontrollbesiktning. Branschen är kritisk mot det svenska systemet.
– Först och främst är det kring miljökontroller, det är en sådan sak som vi har tagit upp länge och skulle vilja ändra på. säger Tord Fornander, ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen.

Han pekar på dieselfordonen. Det är känt att dessa släpper ut mängder med farliga partiklar. Men partikelkontrollen i Sverige ligger efter. Besiktningsbranschen vill därför införa hårdare kontroller av deras utsläpp vid kontrollbesiktningen.
– Vi skulle vilja följa andra länder och införa partikelmätning på dieselfordon. Om man tittar ut i EU så har flera länder infört detta.

Besiktningsbranschen vill att fler diesel- och elbilar undersöks noggrannare.

Många ägare av dieselbilar eller fordon kommer att drabbas av tvåor och tvingas till ombesiktning. Men branschen menar på att det här är nödvändigt.
– Det kommer säkert att vara en del fel som upptäcks initialt. Men det är fordon som har fel på sin avgasrening, jag har hört siffror från EU som säger att omkring sju procent blir underkända, säger Tord Fornander.

En annan fordonsgrupp som han och branschen vill kontrollera noggrannare är elbilarna.
– Numera har fordonsflottan förändrats väldigt mycket, det är fler elbilar och då måste man också se över kontrollbesiktningen, säger Tord Fornander.

Han tar några exempel på saker som man skulle vilja titta närmare på när det kommer till elbilar. Men branschen kan bara framföra sina synpunkter, till sist ska Transportstyrelsen ta beslut om hur framtidens kontrollbesiktning ska se ut. Och då tittar de på alla remissvar.
– Det finns redan kontrollpunkter för elbilar, men vi skulle vilja ha fler. Då är det uttag, laddkablar och skador på batteriet, ja allt sådant som har med högspänning att göra.

Även här ligger Sverige efter andra länder.
– I Norge har man haft det här i flera år, avslutar Tord Fornander.

Sverige har i flera år haft lägre miljökrav än de flesta andra länder i EU. Det är något som besiktningsbranschen länge krävt en ändring av.
– Vi har pratat om det här länge. Här i Sverige sänkte vi kraven på miljökontrollerna 2018, medan övriga EU skärpte dem, vi tycker det är lite märkligt med tanke på de miljöambitioner som finns i Sverige.

Från branschen är man kritisk mot hur myndigheterna hanterat frågan om kontrollbesiktningar. Man menar på att Sverige inte hängt med i utvecklingen.
– Transportstyrelsen har gjort två utredningar, i det senaste kom myndigheten fram till samma som vi har pratat om hela tiden, men man ville avvakta EU. Sedan kom det ett besked från kommissionen att man inte behövde vänta på direktiv och flera länder, som Tyskland, Nederländerna och Belgien, har redan infört partikelmätning på dieselfordon.
LÄS MER: