Oväntade äktenskapet: Volvo + Mercedes = sant

De svenska lastbilstopparna Karin Rådström och Martin Lundstedt krokar arm. Daimler Truck och Volvo Trucks startar ett bolag för att ta fram framtidens lastbilar som ska vara rullande datorer. 

När det kommer till bilar har datorerna redan tagit över. Tesla har länge beskrivits som en dator på hjul och där mjukvaran är viktigare än plåten. Andra biltillverkare gör allt de kan för att komma ikapp. När det gäller lastbilar har utvecklingen inte kommit lika långt. 

Men nu går Daimler Truck och Volvo ihop och startar ett nytt 50/50-samriskbolag med målet att skapa en mjukvarudefinierad fordonsplattform som ska påskynda transformationen inom transportindustrin. Det gemensamma bolaget får huvudkontor i Göteborg.

Karin Rådström.
Martin Lundstedt.

Målet är att utveckla ett operativsystem och en basplattform för digitala funktioner för framtidens fordon, tillgänglig även för andra fordonstillverkare. Två svenska fordonstoppar har krokat arm – Karin Rådström på Daimler Trucks och Martin Lundstedt på Volvo. 

– Det här är en viktig milstolpe för branschen och ett starkt uttryck för vårt engagemang i den digitala omvandlingen, säger Karin Rådström. 

Volvokoncernens VD, Martin Lundstedt, tillägger:
– Tillsammans omdefinierar vi framtidens mjukvaruarkitektur för att leverera självoptimerande och högpresterande lastbilar, vilket sätter en ny standard för uppkoppling, säkerhet och effektivitet i branschen. Vi möter framtidens krav på ett innovativt sätt.

Det nya bolaget kommer även att utveckla centraliserade styrenheter och verktyg för att hantera stora datamängder. Nu ska även lastbilar börja med trådlösa uppdateringar av mjukvara. 
LÄS MER: