Därför kan gamla vinterdäck vara bättre än nya

Gamla vinterdäck kan vara bättre än helt nya. Experten ger viktiga råd inför vintern.
– Det handlar om gummiblandningen, säger Dennis Alexis, däckexpert på STRO (Scandinavian Tire & Trim Organisation).

Vintern står för dörren och här uppe i norden förbereder vi oss för den mörka och kalla årstiden. Då är det många som gräver fram sina vinterdäck. Där står man och river sig i skäggstubben och funderar på att köpa nya för 1000-tals kronor.
– Det finns många billiga alternativ nuförtiden, men jag tror att man ska tänka efter när man köper däck, säger Dennis Alexis.

Förra året gjorde Vi Bilägare ett test med gammalt halvslitet Nokian Hakkapeliitta 8 från 2015 mot nya budgetalternativ. Testerna visade att det finska kvalitetsdäcket var bättre på torr asfalt och ungefär lika bra med isigt underlag som vissa billiga nya däck.
– Det är inte så konstigt eftersom gummiblandningen skiljer, den är viktig för grepp och väghållning. Med en bättre gummiblandning får man bättre prestanda, säger Dennis Alexis.

Två vinnare i norska Motors vinterdäcktest.

Lågprisdäcken tillverkas med billigare gummi. Ett tips från branschen är att satsa på dyrare däck. Dessutom kan det vara värt att fundera på däck som faktiskt är anpassade efter nordiska förhållanden.
– Nokian är det enda däckföretag som har tillverkning i Norden och de är anpassade efter klimatet här, säger Dennis Alexis.

Men om dubbarna är slitna kan dubbdäcket vara sämre på is än ett odubbat däck, och inte mycket bättre än de kritiserade allvädersdäcken.
– Hos dubbdäck är det tre parametrar som spelar roll: mönsterdjup, dubbar och gummiblandning. Man behöver hålla koll på det här, säger Dennis Alexis.

LÄS MER: HÄR ÄR VINNARNA I ÅRETS DÄCKTESTER

Om du bor i en miljö med typiskt vinterklimat ska man tänka på var däcken är tillverkade. Välj inte allvädersdäck eller så kallade europeiska vinterdäck.
– Om du har ett europeiskt däck så får man ett särskilt djup när temperaturen faller ner mot åtta grader. Det beror på att de är tillverkade för sommarklimat. Man kan inte få ett däck som är lika bra året runt, det är därför det finns sommar- och vinterdäck, säger Dennis Alexis.

Han har verkat ett helt liv inom däckbranschen och sett mycket förändras. Tyvärr är inte allt till det bättre.
– Däckbranschen har förändrats mycket. Jag kom ihåg förr i världen, då hade alla tillverkare, experter och teknisk personal på plats. Men nuförtiden är det mest säljare. Det är bara de stora däckföretagen som har kvar den här expertisen, säger Dennis Alexis.
LÄS MER: