Volkswagen tvingas böta 74 miljoner kronor. Biltillverkaren tog kunders bilar utan att ta någon hänsyn till deras situation – över 110 000 ska vara drabbade.
– Det är rätt att de kompenserar dem som lidit, säger Therese Chambers, vd för FCA, enligt Independent.
Volkswagen har den senaste tiden haft det tufft ekonomiskt. I början av september gick företaget ut med att de skulle kunna tvingas lägga ner fabriker och säga upp anställda för att spara in pengar. I Storbritannien får biltillverkaren nu böta stora mängder pengar.
Ett dotterbolag till Volkswagen ska vid upprepade tillfällen vidtagit allt för hårda åtgärder gentemot kunder och straffas nu. Biltillverkaren får böta 74 miljoner kronor och Volkswagen Financial Services tvingas att betala 294 miljoner kronor till 110 000 drabbade kunder.
Det är Financial Conduct Authority (FCA) som tagit beslutet. De menar att företaget misslyckades med att lyssna på sina kunder och tog deras bilar i utsatta lägen mellan 2017 och 2023. Företaget kunde till exempel återta en kunds bil även om personen behövde den för att kunna ta sig till jobbet. Det handlar om kunder som kommit efter med betalningar.
– Volkswagen Financial Services gjorde tuffa personliga situationer värre genom att inte överväga vad de kan ha behövt i sina svårigheter, säger Therese Chambers, vd för FCA, enligt Independent.
Dotterbolaget till Volkswagen ska ha använt sig av en automatiserad kommunikation som enbart agerade utefter uppsatta mallar. Företaget själva har gått med på att betala ut pengarna till de drabbade kunderna.
– Vi erkänner våra brister i dessa tidigare fall och har gjort betydande justeringar under de senaste åren för att säkerställa att vi alltid levererar rätt servicenivå, säger en talesperson från Volkswagen Financial Services.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.