Renault-chefens hemliga brev: ”Riskerar gå under”

Renault är i akut kris i Tyskland. Ett hemligt brev som läckt ut från nya chefen avslöjar att märket slåss för sitt liv. 
– Annars riskerar Renault-märket att gå under i Tyskland, skriver vd:n Florian Kraft.

Renault har det tufft på marknaden och har minskat sin försäljning med nio procent i EU i år. Ännu värre är det i Tyskland där märket tappat 23 procent av sin försäljning. Även i Sverige har Renault tappat 28 procent i år. 

Nu har ett hemligt brev från Renaults nya Tysklandschef Florian Kraft läckt ut. Han började sitt jobb så sent som i augusti. Han chockades av det han fann och slår nu larm inifrån om en akut kris hos den tyska generalagent, uppger Automobilwoche

Trots att Renault Scenic utsågs till Årets Bil går försäljningen dåligt för Renault både i Tyskland och Sverige.

Om inget görs kan kommer märket gå under i Tyskland, enligt Renaultchefen. 
– Vi kommer snart att tjäna mer på delar än på nya Renault-bilar. Det är knappt någon som pratar om siffror och prestationer, om kontroll, skriver vd:n i brevet som läckt ut. 

Någon omedelbar förbättring är inte i sikte, för märket har för lite pengar för att satsa stort på marknadsföring trots flera nya modeller. 
– Vi kommer inte längre att ha möjlighet att hålla marknadsföringsutgifterna på samma nivå som tidigare. Om vi ​​inte ändrar någonting så återstår det värsta – förlusten av långvariga partners och säljare den 1 november.

Att försöka göra Renault varumärke mer premium har inte alla fungerat. I en total sågning av den tidigare ledning skriver Kraft att det inte var genomförandet som gick snett, det var idéerna som var dåliga. 
– Det är hög tid att stoppa experimentet innan det blir för sent. Annars riskerar Renault-märket att gå under i Tyskland, skriver Kraft. 
LÄS MER: