Renault är i akut kris i Tyskland. Ett hemligt brev som läckt ut från nya chefen avslöjar att märket slåss för sitt liv.
– Annars riskerar Renault-märket att gå under i Tyskland, skriver vd:n Florian Kraft.
Renault har det tufft på marknaden och har minskat sin försäljning med nio procent i EU i år. Ännu värre är det i Tyskland där märket tappat 23 procent av sin försäljning. Även i Sverige har Renault tappat 28 procent i år.
Nu har ett hemligt brev från Renaults nya Tysklandschef Florian Kraft läckt ut. Han började sitt jobb så sent som i augusti. Han chockades av det han fann och slår nu larm inifrån om en akut kris hos den tyska generalagent, uppger Automobilwoche.
Om inget görs kan kommer märket gå under i Tyskland, enligt Renaultchefen.
– Vi kommer snart att tjäna mer på delar än på nya Renault-bilar. Det är knappt någon som pratar om siffror och prestationer, om kontroll, skriver vd:n i brevet som läckt ut.
Någon omedelbar förbättring är inte i sikte, för märket har för lite pengar för att satsa stort på marknadsföring trots flera nya modeller.
– Vi kommer inte längre att ha möjlighet att hålla marknadsföringsutgifterna på samma nivå som tidigare. Om vi inte ändrar någonting så återstår det värsta – förlusten av långvariga partners och säljare den 1 november.
Att försöka göra Renault varumärke mer premium har inte alla fungerat. I en total sågning av den tidigare ledning skriver Kraft att det inte var genomförandet som gick snett, det var idéerna som var dåliga.
– Det är hög tid att stoppa experimentet innan det blir för sent. Annars riskerar Renault-märket att gå under i Tyskland, skriver Kraft.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter