Nya vd:ns sågning: Måste sälja bilar istället för att visa

Trots två nya bilmodeller fortsätter Polestar att tappa. Polestars antal sålda elbilar för tredje kvartalet föll med 15 procent.  Nu ska Polestar gå från att visa bilar till att sälja dem.
– Tillsammans med ledningsgruppen genomför vi en översyn av vår strategi och verksamhet för att skapa en tydlig väg framåt för den fortsatta utvecklingen av Polestar, säger nya vd:n Michael Loscheller.

Svensk-kinesiska elbilstillverkaren Polestar har flera tuffa år bakom sig. Många hade nog hoppats på en ljusning under tredje kvartalet i år då märket nu har två nya modeller på marknaden, och totalt har tre olika bilmodeller. Polestar lyckades sälja 11 900 bilar under perioden juli till september. 

Det är en minskning med 15 procent jämfört med förra året, och en minskning med drygt nio procent jämfört med andra kvartalet i år. Totalt har Polestar levererat 32 900 bilar i år. Nye vd:n Michael Loscheller som tillträdde första oktober lovar nu se över företagets strategi och verksamhet. 
– Polestar har en stark grund att bygga på med tillgång till den bästa elbilstekniken, en global tillverkningskapacitet och starkt stöd från Geely, säger han.

Nya Polestar 4 är en av två nya modeller som ska rädda Polestar. Under tredje kvartalet föll försäljningen med 15 procent jämfört med förra året.

Företaget förväntar sig intäkter på samma nivå som förra året, och hoppas nå positiv bruttomarginal under fjärde kvartalet. Polestar har nu dialog med sina långivare tillsammans med Geely för att få nya lånevillkor. 

Polestar håller nu på att öppna fysiska försäljningsställen och gå in hos Volvohandlarna. Det är slut med visningsställen där bilen inte kan köpas. Affärsmodellen med digital försäljning har inte nått upp till förväntningarna, nu ska Polestar sluta att bara visa bilar. Nya vd:n Michael Lohscheller kommer med en inte särskilt subtil passning i Polestars pressmeddelande.
En av nycklarna till vår framtida framgång kommer att vara utvecklingen av vår kommersiella förmåga: att gå från att visa bilar till att aktivt sälja bilar. Den mer aktiva försäljningsmodellen stödjer redan våra ambitioner, eftersom de första marknaderna att implementera den visar en stabil orderingång, säger Loscheller. 

Sverige har gått bättre än andra marknader. Polestar ökar sin volym i Sverige under de tre första kvartalen med 49,3 procent jämfört med samma period förra året enligt sifrfor från Mobility Sweden.
LÄS MER: