Idag röstade EU ja till att införa strafftullar på kinesiska elbilar. Tyskland röstade nej till tullarna. Men Frankrike, Grekland, Italien och Polen tros röstar för tullar. Sverige lade ner sin röst och försöker få fram ett undantag för Volvo Cars kinesiska fabriker.
EU:s omröstning på fredagen kan bli ett dråpslag för flera biltillverkare med fabriker i Kina. Strafftullar på kinesiska elbilar infördes provisoriskt i juli, men nu har frågan avgjorts genom en röstning som alla EU-länder deltar i. Tyskland röstade nej till tullar, medan Sverige lade ner sin röst.
Men eftersom Frankrike, Grekland, Italien och Polen röstade för kommer tullarna att gå igenom. För att förslaget skulle stoppas krävs att en kvalificerad majoritet av 15 EU-medlemmar som representerar 65 % av EU:s befolkning röstar nej.
Tullarna innebär att mellan 8 och 35 procent extra läggs på i tull på elbilar som tillverkas i Kina. Dagens tull är 10 procent. Bakgrunden är att en utredning av EU-kommissionen visar att Kina gett statsstöd som snedvrider konkurrensen.
Strafftullarna kommer att slå hårt med Volvo Cars, Polestar, Zeekr och Lynk & Co som får 19 procent extra i tull. De Geely-ägda märkena har alla tillverkning i Kina, men utvecklingsavdelningar i Göteborg. Volvo Cars har redan sagt att de ska flytta tillverkningen av elbilen Volvo EX30 till Belgien nästa år. Volvo Cars hoppas få undantag för tullarna med hjälpa av Sveriges regering.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter