Första bilderna: Här är Kawasakis nya Ninja

Kawasaki avslöjar sin nya Ninjamodell. Med 1100 SL ökar man kubikantalet. Det är samtidigt 40 år sedan den första Ninjamodellen kom ut på marknaden.

Det var 1984 som Kawasaki skrev ett stycke motorhistoria. När man släppte sin första Ninjamodell, GPZ 900R var det starten på en epok som med tiden skulle skapa ett tidlöst varumärke. I dag har Kawasaki varumärkesskyddat Ninjamodellen. Och den här sporthojen med touringkapacitet fortsätter att vara en global succé. Man räknar med samma mottagande nu när 1100SX kommer ut på marknaden inför 2025.

Med den här modellen ökar antalet kubik från 1043 till 1099. Dessutom har de utvecklat en ny växellåda som gör att föraren inte behöver växla lika frekvent som tidigare. Det gör körningen mer bekväm. Det är något som man tänkt mycket på, just bekvämligheten är en sak som framhålls på den här nya Ninjamodellen. Både förare och passagerare ska sitta bekvämt, både för långresor, men även när man tar sig fram genom trånga stadsgator.

Givetvis finns Öhlins fjädring och Brembo bromsar på den här hojen. Som samtidigt har en betydligt lägre bränsleförbrukning än tidigare modeller. Allt för att man ska släppa ut så lite koldioxid som möjligt och samtidigt göra körningen bekväm.

En annan superfiness, som knappast fann på de första Ninjamodellerna, är Rideology. Här kan föraren och en eventuell passagerare koppla upp sig genom en USB-port. Sedan delar man med sig av den egna färden och kan få tips från andra. Samtidigt som man kan se sin egen rutt på en röststyrd skärm. 
LÄS MER: