Så mycket krävdes Tesla-ägaren på – för en maska

Tesla krävde en bilägare på 6750 kronor för att laga en liten maska i sätet. Bilägaren ilsknade till och gick vidare med tvisten.
– Det är normalt slitage på en bil som är fyra år gammal, skrev Tesla till honom.

Teslaägaren från norska Sandnes ville inte åka runt med en Tesla Model 3 från 2019 som hade en lös maska i framsätet. Därför krävde han att Tesla i Norge skulle reparera skadan på garanti, skriver Motor.no.

Men det gick inte Tesla med på. Istället svarade de mannen att det var normalt slitage som inte alls påverkade varken säkerhet eller funktionalitet i bilen. Men om mannen ville laga sömmen kunde han betala 6750 norska kronor för att få det gjort.
– På en bil som varit i bruk fyra år är det inte ovanligt att sömmar sticker ut, skriver Tesla till mannen som Motor.no fått ta del av. 

Tesla i Norge ville ha 6750 kronor för att laga en liten maska i sätet.

Teslaägaren blev mycket upprörd av det här svaret. Istället vände han sig till Eide Möbeltapetsering i hemstaden för ett utlåtande. Där berättade man för mannen att det var ganska vanligt att Teslaägare kom in med lösa sömmar. 

De skulle ha mellan 4000-5000 norska kronor för att laga felet, som egentligen är ganska enkelt, men tidskrävande på grund av all elektronik i sätet.
– Själva sömnadsjobbet är gjort på fem minuter, men det svåra är att ta av och på sätesöverdraget, det tar flera timmar, meddelade Eide möbeltapetsering.

Teslaägaren var knappast nöjd. Han letade med ljus och lykta efter någon som kunde göra det billigare. Då fick han kontakt med sadelmakaren Jeanette Öyen. Hon tittade på felet och lämnade besked att det skulle kunna ordnas för omkring 700 norska kronor. Men då skulle hon sy på platsen och det fanns risk att det gick upp igen.

Kort därefter fick mannen besked från Konsumentklagonämnden som är Norges motsvarighet till Allmäna Reklamationsnämnden. De beslutade att Tesla skulle ersätta mannen med 4000 norska kronor, så att han kunde vända sig till möbeltapetseraren eller sadelmakaren för att få felet åtgärdat.
LÄS MER: