Husqvarna hyllar sitt svenska arv. Nu släpper de en blågul retroversion av märkets klassiska enduromaskin.
– Den sista motorcykeln tillverkades här i Husqvarna 1987, berättar Johnny Augustin, Husqvarnas museichef.
Husqvarna är ett av världens äldsta motorcykelmärken. Få tillverkare har satt sådant avtryck i leran runt om i världen som den här stolta småländska motorfabriken. Från början var det en gevärstillverkare, som grundades under Karl XI regenttid 1689.
– De tidigare motorcykelsatsningarna var egentligen ett sätt för Husqvarna att visa att man hade kvalitet på allt som tillverkades, berättar Johnny Augustin.
Husqvarna började tillverka motorcyklar 1903, samma år som Harley Davidson slog upp portarna i Milwaukee. I början köpte man motorerna från Belgien, men sedan kom världskriget och då blev det importstopp. Istället fick man lära sig att bygga egna motorer.
– Man tillverkade bra motorer för att vinna tävlingar och tog fram metallegeringar med bland annat magnesium, berättar Johnny Augustin.
Det här arbetet gav lön för mödan, under mellankrigstiden slog Husqvarna världen med häpnad. Deras motorcyklar var i mästarklass.
– Det var till och med så att Morton slutade att tävla, man tröttnade på att bli slagna av en svensk symaskinsfabrik, berättar Johnny Augustin.
Efter andra världskriget kommer en av de stora revolutionerna. Sixten Sason som senare skulle bli berömd för att han skapade Saab 92 konstruerade Silverpilen. En 175 cc lättviktsmotorcykel med stark motor, en maskin som passade perfekt för att tävla under tuffa förhållanden.
– Det blev den stora explosionen för motocross, visst hade man tävlat lite tidigare. Men det var nu som motocross blev en folksport, säger Johnny Augustin.
Husqvarna blev världsledande när det kom till att bygga endurohojar. Ett märke som väckte respekt över hela världen.
– Om man jämför med andra märken som kunde bygga fler motorcyklar på en månad än vad Husqvarna gjorde under hela sin tid i Sverige, men det är få märken som gjort sådana avtryck, säger Johnny Augustin.
Husqvarna såg till att få Silverpilen till USA. Där visade fabrikens egna förare, som också var anställda som vanliga arbetare, upp motorcykeln och det blev succé. Alla blev imponerade och Silverpilen blev en stor exportsuccé.
För att hylla Husqvarnas historia har nu de österrikiska ägarna tagit fram den klassiska designen från 1980-talet. En endurohoj med gult och blått insprängt i ett knallvitt chassi. För alla de som minns de klassiska tävlingarna från förr kommer den här motorcykelserien ”2025 Heritage limited edition model” att väcka minnen.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.