Återlämning av privatleasad bil kan ge dyr faktura

Bilistorganisationen M Sverige slår larm om saltade räkningar vid återlämning av bilar som privatleasats. M Sverige anklagar Hedin Bil för att i strid med avtal ha fakturerat kunder för kostnader som borde täckts av garanti vid återlämning. Hedin säger sig nu att avtalen förtydligats.
– Avtalet föreskriver att hyrestagaren är ersättningsskyldig för kostnader som kan uppstå för att återställa fordonet till normalt skick, uppger Hedin Bil för Carup.

Privatleasing har blivit ett av de vanligaste sättet för privatpersoner att ha en bil i Sverige. Nu larmar om bilistorganisationen M Sverige om att privatleasingkunder kommit i kläm hos  den stora återförsäljaren Hedin Bil. M Sverige hädar att Hedin fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämningen, vilket strider mot avtalet. Först efter granskning från M Sverige har Hedin Bil ändrat sig.

Riksförbundet M Sverige råder leasingtagare att vara uppmärksamma på att avtalet verkligen följs när bilen återlämnas. Det har förekommit att kunder tvingats betala kostader de inte ska göra, enligt avtalet. 
– Vid privatleasing gäller i princip bara avtalet och alla parter måste följa det. Trots att man enligt avtalet inte får göra det, har vi fått rapporter om återförsäljare som fakturerar kunden för vad man menar är slitage, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

En komplikation som uppstått när det gäller Hedin Bil är att de sitter på två stolar och både är återförsäljare och generalagent för exempelvis Ford, MG och Renault. I privatleasingavtalet finns tre parter: hyrestagaren, uthyraren och återförsäljaren. 

Det innebär att Hedin sitter på dubbla stolar. I ett fall har Hedin-återförsäljaren bekräftat i ett mejl till kunden att ”eftersom det är vi på Hedin Bil som har återköpsrätt på dessa fordon (från Santander Consumer Bank, M Sveriges anm.) så är det vi som skickar ut fakturan till dig också i samband med återlämnade av fordonet”. 

Vid återlämningen kan hyresgivaren komma med krav att kunden ska betala för onormalt slitage, eftersom det i avtalet anges att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” – alltså inte återförsäljaren. Men i de fall som M Sverige granskat visar det sig att återförsäljaren struntat i det när bilen återlämnas och kommit med egna krav på betalning, helt i strid med avtalet.

– Hedin Bil saknar stöd enligt avtal att fakturera kunden, men har helt enkelt struntat i det och gjort det ändå. Först efter omfattande dialog med våra rådgivare har fakturan krediterats. Det är jobbigt för den som privatleasar att kämpa emot, man förutsätter att företagen följer villkoren man själva bestämt ska gälla, men så är det inte alltid, säger Carl-Erik Stjernvall.

Enligt M Sverige handlar det om att Hedin-gruppen försökt ta ut kostnader för att ställa bilen i skick inför kommande försäljning och ta ut kostnaderna på den som leasat bilen.  Att göra så strider mot skrivningarna i leasingavtalet, enligt M Sverige. Många saker ska istället täckas av garantier. 

– Det kan till exempel röra sig om fakturor för åtgärdande av tekniska brister som borde täckas av garantin. Hedin Bil menar att kunderna som har privatleasat ska hållas ansvariga för skadorna, trots att avtalet inte anger något om ett sådant ansvar från hyrestagarens sida annat än att lämna bilen på service enligt det förbestämda intervallet, skriver M Sverige. 

Hedin Bil bemöter påståenden om privatleasing och återlämningsprocesser
– På Hedin Bil arbetar vi hårt och löpande för att säkerställa en hög kundnöjdhet och förbättra vår kundupplevelse i alla avseenden. Detta gäller självklart även för våra privatleasingkunder. Privatleasing är en vanlig finansieringslösning och där vi vet att tydligheten är central.

Vi vill lyfta fram att enligt privatleasingavtalet har hyrestagaren ansvar för att vårda fordonet under leasingperioden. Avtalet föreskriver att hyrestagaren är ersättningsskyldig för kostnader som kan uppstå för att återställa fordonet till normalt skick, eller om detta inte är möjligt, att kompensera för skador som uppkommit på grund av bristande efterlevnad av avtalsenliga skyldigheter, som service och reparation.

När ett privatleasingavtal löper ut förvärvar återförsäljaren (i det här fallet Hedin Bil) äganderätten till fordonet från hyresgivaren (i det här fallet Santander). När fordonet återlämnas till Hedin Bil övergår alltså även äganderätten från hyresgivaren Santander till Hedin Bil. I samband med detta överförs vissa rättigheter från Santander till Hedin, inklusive rätten att fakturera kunden för kostnader för onormalt slitage, enligt vad som är fastställt i avtalet.

Våren 2022 uppdaterade vår partner Santander sina privatleasingavtal för att tydliggöra att det är återförsäljaren som, vid återlämning, ansvarar för att debitera eventuella kostnader för onormalt slitage. Vi ser kontinuerligt över den information som skickas till kunder inför återlämning för att säkerställa att vår kommunikation kring praktiska frågor, inklusive fakturering, är tydlig och transparent. Våra säljare är även tydligt instruerade att informera kunderna om detta när kunden får sin bil levererad.

Vi vill understryka att det är vår policy att alltid följa rekommendationer från ARN (Allmänna Reklamationsnämnden), och vi tar dessa rekommendationer på största allvar. Slutligen vill vi poängtera att garantiåtaganden alltid regleras med fordonstillverkaren. Detta ansvar vilar på tillverkaren och inte på vare sig generalagenten eller återförsäljaren.

Så ska du göra vid återlämnandet

Vet man med sig att man tvingats betala direkt till återförsäljaren när man lämnade sin leasingbil ska man dubbelkolla sitt avtal.

  • Klaga först till företaget som du har betalat till.
  • Får du inte gehör för ditt klagomål – vänd dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
  • Till ARN kan du anmäla om kostnaderna eller det onormala slitaget är oskäligt eller felaktigt.
  • Gör gärna också en anmälan till Konsumentverket om att avtalet som ingåtts inte har följts.
    KÄLLA: M Sverige

LÄS MER: