Tyskland återinför subventioner på elbilar. Men den svenska regeringen ger en vädjande svensk bilbransch kalla handen.
– Nej, jag tycker att man ska vara restriktiv med att dela ut bidrag för nya elbilar, säger miljöminister Romina Pourmokhtari i en stor intervju med Carup.se.
Förra veckan presenterade bilbranschen i Sverige katastrofsiffror för augusti. Nyregistreringen minskade totalt sett med 20 procent och elbilarna med hela 31 procent. Samtidigt har den tyska regeringen i veckan bestämt sig för att återinföra subventioner på elbilar. Men för den svenska bilbranschen ser det mörkt ut.
– Elbilsbonusen, som infördes av den rödgröna regeringen, var en kostsam reform som totalt sett har belastat skattebetalarna med 20 miljarder kronor sedan år 2019. Bonusen ökade elbilsförsäljningen och etablerade en fungerande andrahandsmarknad för elbilar, säger Romina Pourmokhtari till Carup.
Ska vi tro miljöministerns besked till kommer Carup kommer regeringen kommer inte att införa några nya bonusar för vanligt folk som vill köpa elbil.
– Med den utvecklingen i ryggen skiftar nu regeringen fokus till att stimulera marknaderna för eldrivna bussar, lastbilar och arbetsmaskiner, där utvecklingen inte kommit lika långt, för att säkerställa en bredare elektrifiering av transportsektorn, säger Romina Pourmokhtari.
I Tyskland inför regeringen skattelättnader på elbilar och bidrag, allt för att få fart på försäljningen som föll med 37 procent i augusti. Men den svenska regeringen ställer sig kylig inför sådana subventioner.
–Nej, jag tycker att man ska vara restriktiv med att dela ut statliga bidrag för nya elbilar. Regeringen följer noga utvärderingen av effekten av den sortens styrmedel, både vad gäller effekten för utsläppen och kostnadseffektiviteten, säger miljöministern.
Precis som alla andra branscher måste bilindustrin överleva lågkonjunkturen på egna meriter.
– Den generella nedgången i nybilsförsäljningen för personbilar beror främst på det rådande ekonomiska läget. Samtidigt ser vi att priserna på begagnade elbilar sjunker och att flera bilmärken planerar att lansera mer prisvärda elbilsmodeller, säger miljöministern.
Romina Pourmokhtari framhåller regeringens skrotningspremie. Den ger alla som skrotar en bil med förbränningsmotor, som är 15 år eller äldre, 10 000 kronor vid köp av en ny elbil. Premien har fått mycket skäll, men miljöministern tror att den kan öppna upp nya möjligheter.
– I regeringens skrotningspremie villkorar vi exempelvis stödet till köp eller leasing av elbil med att man också måste skrota en fossilbil, så att vi fasar ut fossila transporter. Inte minst ser vi till att öppna upp stödet för andrahandsmarknaden också, eftersom de allra flesta personer inte har råd att köpa sprillans nya bilar, säger Romina Pourmokhtari.
Sveriges regering väljer en annan väg än den tyska. Istället för att skjuta in pengar i bilbranschen vill man göra det lättare att äga en elbil.
– Det är viktigt att riva de hinder som bromsar klimatomställningen, och där ingår att göra det mer lättillgängligt och attraktivt att äga, leasa och köra elbil. Regeringen gör rekordstora investeringar för att bygga ut laddinfrastrukturen i hela landet och göra det enklare för den som laddar sin bil. Målet är att säkerställa att alla som äger en elbil ska ha bekväm och prisvärd tillgång till laddning, oavsett om de bor i lägenhet eller villa, säger Romina Pourmokhtari.
Norge tas som en bra förebil, där är över 90 procent av alla nya bilar som säljs elbilar.
– Det är en eftersträvansvärd utveckling. Det finns många positiva effekter utöver minskade utsläpp från transportsektorn; minskade luftföroreningar och tystare trafik med mindre buller, exempelvis.
Om tio år förbjuder EU försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer. Men redan nu har många bilmärken börjat att pressa på för att riva upp beslutet. Nu är det många som undrar om det är realistiskt med ett totalförbud redan 2035.
– Det är helt avgörande att vi kraftigt minskar utsläppen från transportsektorn på kort sikt och ställer om till nettonollutsläpp senast år 2045. Det innebär att vi på sikt behöver köra helt utsläppsfria färdmedel. Elbilen har en given plats i vår framtida fordonsflotta och det gör att vi kan reservera en större andel av biobränslena för sektorer som flyg och sjöfart, där alternativen är mer begränsade, säger Romina Pourmokhtari.
På många håll i Europa är laddinfrastrukturen knappt ens påbörjad. Många tror att det är omöjligt att nå målet med totalförbud redan 2035.
– Ja, det är inte bara realistiskt – det är helt nödvändigt. Alla EU:s 27 medlemsländer har enats om att fasa ut försäljningen av fossildrivna bilar för att bromsa effekterna av klimatkrisen och uppnå 1,5-gradersmålet i Parisavtalet. Efter år 2035 kommer det därför inte längre vara tillåtet att sälja nya bilar med förbränningsmotorer i Europa. Det är ett viktigt beslut som gynnar vår europeiska bilindustri och pressar andra länder runt om i världen att också tvingas ställa om för att inte förlora sin konkurrenskraft.
Själv äger inte Sveriges miljöministern en bil. Men hon har tillgång till elbil när det behövs.
– Jag bor i en förort till Stockholm och klarar mig därför bra utan egen bil. Min fästman och jag är med i en bilpool med elbilar som vi använder när det behövs.
LÄS MER:
.
Andreas Jemn är journalist och författare.