Pagani Utopia är en kärleksförklaring till den klassiska förbränningsmotorn. Mitt i elektrifierandets tidevarv går Horacio Pagani mot strömmen.
– Det är vad jag älskar med bilen, säger Jan Götze, redaktör på Auto Bild.
Det här är bilen som inte är byggd för att vara praktiskt eller komfortabel. Den är en Berlinettadesignad bil med visionen om att vara skapelsens krona. Auto Bild fick träffa biltillverkaren Horacio Pagani och provköra hans senaste skapelse Utopia med manuell växellåda.
För att göra den så lätt som möjligt har Paganis ingenjörer tänkt bort allt som har med elbilar att göra. Istället har man en ren och elegant sexliters V12.
– På så sätt slipper man ytterligare 300 kilo och gör bilen ännu lättare, slår Jan Götze fast.
Han får provköra bilen på den slingrande vägarna längs Apenninerna.
– Den ger en nästan overklig känsla, säger Jan Götze när han trycker på den stora röda startknappen mitt på konsolen.
Bilen har en utmärkt väghållning och klarar de slingriga serpentinvägarna alldeles utmärkt. Det finns reglage som kan höja karossen och klara av besvärliga kurvor. Götze förvånas över hur mjukt den följer vägen. Som tur var för den prydligt välkammade tysken var inte den italienska polisen på hugget den här tidiga vårdagen i Apenninernas slutningar. Jan Götze prövade den kraftiga V12 motorn ackompanjerad av ett lyckligt fnitter.
Han jämför den med svenska Koenigsegg, där de båda biltillverkarna spelar i en division för sig. Däremot är Götze inte helt nöjd med växelspaken. Det är inte helt lätt att gå tillbaka till tvåans växel från trean.
– Det här är en bil som spelar på känslorna, en bil som man måste lära sig att köra, den är inte helt enkel, säger Jan Götze.
Bilens fader, ingenjören Horacio Pagani kom till Italien från Argentina 1983. Han har italienska rötter och det var de klassiska sportbilarna Lamborghini och Ferrari som lockade. Pagani fick arbete hos Lamborghini och var med att utveckla både Countach och Diablo.
Men han hade redan tidigt siktet inställt på att skapa sig en egen bil. Den första Paganibilen kom 1999 och hette Zonda. Sedan dess har märket ätit sig in på marknaden av supersportbilar. Priset på Utopina är omkring 25 miljoner kronor och den finns bara i 99 exemplar.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.