En bilköpare blev lurad på maxlasten på sin elbil. Säljaren uppgav att en Hyundai Ioniq 5 skulle kunna lasta 520 kg. Men när kvinnan fick bilen klarade den 160 kg mindre. Nu får den norska kvinnan pengar tillbaka.
Elbilar har ofta lägre maxlast än bilar med förbränningsmotor på grund av att batteriet är tämigen tungt och ger bilen en hög totalvikt. Det fick en norsk elbilsköpare bittert erfara.
Den norska kvinnan från Oslo köpte en ny Hyundai Ioniq 5 i mars av en märkeshandlare. Hon blev lovat att bilen skulle få lasta 520 kg. När hon fick bilen visade det sig att den bara var godkänd för 445 kg. När hon dessutom vägde bilen visade det sig att det bara fanns 360 kg var för passagerare och bagage i bilen, 160 kg mindre än utlovat, uppger Motor.no.
Det räcker inte ens till fem vuxna som väger 75 kg, utan bagage. Kvinnan klagade flera gånger till återförsäljaren som vägrade att ge henne ersättning. Kvinnan skickade därför sitt ärende till Konsumentklagonämnden, Norges motsvarighet till Allmänna Reklamationsnämnden. Nu har hon fått rätt och bilföretaget måste ersätta henne och ge ett prisavdrag på elbilen som kostade 523 000 norska kronor.
Den minskade maxlasten ger henne rätt till ett prisavdrag på 50 000 norska kronor. Kanske ändå en klen tröst då bilen inte klarar av att lasta fem vuxna plus bagage. Bilfirman meddelar i alla fall att de inte har för avsikt att överklaga beslutet.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter