Ödet för klassiska italienska sportbilstillverkaren Maserati är osäkert. Försäljningen för det stolta märket har halverats. Efter en smäll på fyra miljarder kronor vill biljätten Stellantis bli av med Maserati.
– Om de inte tjänar pengar stänger vi ner dem, säger vd:n Carlos Tavares.
Stolta varumärket med den anrika treudden som märke är återigen i kris. Maserati hade en ny storhetstid under Ferraris beskydd, men nu har det gått utför så till den milda grad att biljätten Stellantis vill bli av med Maserati. Om det blir försäljning eller rent av nedläggning av märket som bland annat haft David Beckham som ambassadör är oklart.
Under det senaste halvåret har Maseratis försäljning halverats och Stellantis tvingas till en nedskrivning på fyra miljarder av Maserati. Nu ser det ut som att Maserati inte har någon plats i Stellantis hårt drivna kvartalskapitalism.
– Det finns inga tabun. Om de inte tjänar pengar stänger vi ner dem. Vi har inte råd att ha varumärken som inte tjänar pengar, sade vd:n Carlos Tavares i samband med att kvartalsrapporten presenterades.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter