Räkna med att komma betydligt kortare om du kör fort med en elbil. Ett nytt test visar hur mycket hög hastighet äter upp räckvidden. Nya Volvo EX30 hamnar i botten med ett tapp på 43 procent i 130 km/h.
Att köra fort med en elbil kan ironiskt nog leda till att du når ditt mål långsammare än om du drar ner på farten. Ett nytt tyskt test av AutoBild som även publiceras av Motor.no avslöjar hur 30 olika elbilar klarar sig i 130 km/h. Ingen av de testade elbilarna kom över 50 mil på motorvägen.
AutoBild testade de 48 bilarna vid flera olika tillfällen i temperaturer mellan 16 och 28 grader, de har inte redovisat vind och väderförhållanden, så jämförelsen kan i viss mån vara något haltande. Den bil som hade lägst avvikelse förhållande till WLTP var Audi Q8 e-tron 55 med ett bortfall på 19 procent. Audin kom 433 km. BMW iX50 hade längst räckvidd i absoluta tal och kom 434 km, det var dock 27 procent kortare än WLTP-räckvidden.
Allra största avvikelsen hade Toyota bZ4X som tappade nästan halva sin WLTP-räckvidd. Toyotan kom 270 km, vilket var 47 procent av WLTP-räckvidden. Inte heller Volvo EX30 briljerade, Volvos kinesisk-tillverkad småbil hade ett bortfall på 43 procent och tog sig 269 km på tyska motorvägar.
Det är värt att ha i åtanke att WLTP-räckvidden tas fram i ett laboratorium i 23 plusgrader. Testet görs under flera körcykler: Låg, Medium, Hög och Extra Hög. Termerna står för hastighetsnivåer eller hastighetsfaser. I den låga cykeln körs bilen i max 56,5 km/h. Och på 56 procent av den 3 095 meter långa sträckan står elbilen stilla på testbänken. Detta för att simulera trafikljus och bilköer. Den högsta hastigheten i cykeln Extra hög är 131,3 km/h som bilen håller några sekunder. I hela testet är medelhastigheten, inklusive stoppfaser, endast 46,5 km/h.
Så långt kom elbilarna i 130 km/h på motorväg
Bilmodell | WLTP | Test | Skillnad |
Audi Q8 55 e-tron quattro | 533 | 433 | −19% |
Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV | 491 | 382 | −22% |
BYD Dolphin | 427 | 322 | −25% |
BYD Seal AWD | 521 | 384 | −26% |
Volkswagen ID.Buzz | 408 | 301 | −26% |
BMW iX xDrive50 | 591 | 434 | −27% |
Mercedes-Benz EQE 350+ | 579 | 423 | −27% |
BMW i4 eDrive40 | 565 | 415 | −27% |
Fiat 500 | 298 | 218 | −27% |
Nissan Ariya 2WD | 533 | 378 | −29% |
Ioniq 5 N | 448 | 316 | −29% |
MG4 (64 kWt) | 435 | 300 | −29% |
Tesla Model 3 Performance | 528 | 367 | −30% |
Opel Astra Electric | 406 | 289 | −30% |
Mercedes-Benz EQS 450+ | 711 | 482 | −32% |
Ford Mustang Mach-E AWD | 540 | 367 | −32% |
Kia EV6 AWD | 484 | 331 | −32% |
NIO ET5 | 590 | 393 | −33% |
BMW i4 M50 | 497 | 330 | −34% |
Volkswagen ID.3 Pro | 432 | 287 | −34% |
BMW iX1 xDrive30 | 428 | 274 | −36% |
Renault Megane E-Tech EV60 | 428 | 268 | −37% |
Volvo EX30 Single Ext Range | 472 | 269 | −43% |
Citroën ë-C4X | 418 | 235 | −44% |
Toyota bZ4X FWD | 511 | 270 | −47% |
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter