Ett enormt prisras på batterier i Kina gör det nu billigare att tillverka elbilar än bilar med förbränningsmotor. På bara ett år har priset på LFP-batterier mer än halverats. Priset på färdiga batteripaket har för första gången fallit under den magiska 100-dollarsgränsen per kilowatttime.
Länge har det sagts att gränsen 100 dollar per kilowattimme är en brytpunkt då elbilar blir billigare att tillverka än bilar md förbränningsmotor. Den dramatiska utvecklingen på batterimarknaden i Kina har gjort att vi redan nu är där, uppger Bloomberg.
På bara ett år har priserna på de billigare koboltfria LFP-batterierna med järnfosfatkemi rasat med 51 procent. De kostar nu endast 53 dollar per kilowattimme på cellnivå. Det gör att elbilar nu kan säljas till riktigt låga priser. Orsakerna till prisfallet är flera. Dels har råvarupriserna för batterimineraler rasat, dels gör överkapacitet hos batterifabriker att priserna pressas.
Att producera ett batteripaket kostar nu inte mer än 75 dollar per kWh, vilket innebär att ett batteripaket på 60 kWh kostar omkring 45 000 kronor att tillverka. Enligt Bloomberg har detta gjort att en elbil nu är billigare än en traditionell bil med förbränningsmotor att tillverka. I Kina har skiftet redan skett.
Problemet med överkapacitet tros dock bli ännu värre och priserna kan pressas ytterligare, vilket är dåliga nyheter för till exempel Northvolt. I Kina utnyttjas bara 43 procent av kapaciteten i batterifabrikerna.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter