Historiskt trendbrott: Dyrare batterier hotar övergången till elbilar

För första gången någonsin har priserna på elbilsbatterier stigit under det senaste året. Nu kostar batterierna i genomsnitt som görs i Europa 183 dollar per kWh, enligt Bloomberg. Ökningen hotar att sätta stopp för billiga elbilar.

Priserna på elbilsbatterier har de senaste 11 åren gått från över 1000 dollar 2010 till 141 dollar per kilowattimme förra året. Utvecklingen har gjort att elbilar plötsligt har börjat bli överkomliga från att ha kostat långt över en miljon kronor. Det har också gjort att bilindustrin vågat investera miljarder i klimatvänliga elbilar med litiumjonbatterier. 

Men nu är prisnedgången bruten, enligt en analys av Bloomberg som publiceras på Autonews. Trendbrottet riskerar att hota den snabba övergången mot elbilar i många länder. Råmaterialet i litiumjonbatterier som kobolt, nickel och litium har ökat kraftigt i pris. Trots en nedgång i pris kommer batterierna i år att bli sju procent dyrare i genomsnitt. Litiumjonbatterier är beroende av allt dyrare komponenter, inklusive kobolt, nickel och litium i sin konstruktion. I genomsnitt kostar nu ett elbilsbatteri 151 dollar per kWh. Det innebär att batteriet i Sveriges mest sålda elbil Volvo XC40 Recharge kostar omkring 130 000 kronor.

Batteriet till en vanlig Volvo XC40 kan kosta så mycket som 130 000 kr att tillverka.

Genom en delvis övergång till billigare litiumjärnfosfatbatterier (LFP) utan nickel och kobolt har prisuppgången delvis kunnat hållas tillbaka. Enligt Bloomberg kommer så stor andel som 40 procent av bilbatterierna i år att vara LFP-batterier, något som gjort att den reella kostnadsökningen kunnat hållas i schack.

Bloomberg har undersökt hur mycket batterierna kostar på olika håll och allra billigast är det i Kina med 138 dollar per kWh, I Europa är priset 33 procent högre och i USA 24 procent. Först 2024 kan priserna börja gå ner igen enligt analytikerna, då det kommer nya batterier som är effektivare och råvarubristen lättar. Carup har tidigare berättat att Volkswagen varnar för att europeiska batterifabriker kan knäckas av dyr energi.

Tidigare har det pratats om 100 dollar per kWh som ett magiskt riktmärke när elbilarna ska börja bli billigare än bilar med förbränningsmotorer. Det verkar nu långt kvar tills batterierna kan nå den nivån. Enligt Bloomberg kan det dröja till 2026, två år senare än man tidigare trott. Men siffran är nominell och påverkas av inflationen. 

– Mitt i dessa prisökningar för batterimetaller har stora batteritillverkare och biltillverkare vänt sig till mer aggressiva strategier för att skydda sig mot volatilitet, inklusive direktinvesteringar i gruv- och raffineringsprojekt, säger Evelina Stoikou, en energilagringsanalytiker på BloombergNEF till Financial Times.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester