En infekterat bråk har brutit ut om Toyotas vätgasbilar inför OS i Paris. Nu går 120 forskare och ingenjörer till attack mot OS och vill stoppa vätgasbilarna. De anser att Toyotas vätgasbilar är en klimatbluff och stoppar övergången till elbilar.
– Vi skriver för att uttrycka vår oro över att Toyotas marknadsföring av en vätgasbil är vetenskapligt felinriktad med nettonoll och kommer att skada ryktet för OS 2024, skriver vetenskapsmännen.
Ett stort antal vätgasbilar och bussar från Toyota kommer att användas under Olympiska spelen i Paris senare i sommar. Vätgasbilen Toyota Mirai är den officiella OS-bilen och 500 bilar finns på OS. Syftet är att erbjuda klimatsmarta transporter med noll utsläpp för olympier och paralympier.
Men nu har vätgasbilarna fått 120 forskare och ingenjörer att rasa. De kräver att bilarna stoppas för att de är en klimatbluff och kräver tre gånger så mycket energi som en elbil.
– Grönt vätgasdrivna bränslecellsfordon kräver tre gånger mer förnybar el än motsvarande batteridrivna elfordon. Som ett resultat kräver de tre gånger mer förnyelsebart elgenererande infrastruktur som vindkraftverk och solpaneler, och är minst tre gånger dyrare att köra än elbil, skriver forskarna i ett öppet brev till OS.
Forskarna menar också att vätgasbilarna är en klimatbluff eftersom 99 procent av vätgasen görs från fossila bränslen.
– Nästan allt väte idag tillverkas av fossila bränslen med oförminskade utsläpp. Vätgas i sig är inte en energikälla, den måste vara gjord från andra energikällor. 99% av väte idag är tillverkad av fossila bränslen utan kolavskiljning och lagring, och följaktligen det globala vätet marknaden släpper för närvarande ut ungefär samma utsläpp som den globala flygindustrin. Det är Det är viktigt att dessa utsläpp som genereras av vätetillverkning rensas upp innan de införs nya slutanvändningar för väte.
De kräver nu att vätgasbussarna ska stoppas från OS. De vill i sista stund att Toyota sätter in elbilar.
– Vi uppmanar Internationella olympiska kommittén att genomdriva att Toyota byter officiella OS fordon, och hela den olympiska fordonsflottan, till 100 % batteridrivna elektriska fordon för spelen 2024. Vi står till ditt förfogande om du vill diskutera detta med oss ytterligare.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter