Alla Toyotas fabriksnya bilmodeller i Sverige säljs med föråldrad 3G-teknik, kan Carup avslöja. Inom kort slutar den lagstadgade SOS-funktionen eCall att fungera och nya Toyotamodeller riskerar körförbud. De flesta köpare av bilarna har inte fått någon som helst information om detta.
Fotnot: I efterhand har det visat sig att alla nya bilar i Sverige har 2G-modem för eCall, något tillverkarna inte berättar, du kan läsa mer om det här.
Tänk dig att du går in i en elektronikbutik och köper en ny tv eller en ny dator. Du tror att du köper något med den senaste tekniken, men när du kommer hem upptäcker du att elektroniktillverkaren satt i ett gammalt utdaterat 3G-modem och att tv:n eller datorn snart kommer att sluta fungera.
Detta är precis vad som händer om du åker till en Toyotahandlare för att köpa en ny bil. Helt nya Toyotabilar som är tillverkade år 2024 i Japan eller Europa skickas ut till kunderna med gamla 3G-modem som snart slutar att fungera. Jo, du lästa rätt. I slutet av förra veckan fick vi på Carup reda på att det gällde för storsäljaren Toyota RAV4. Idag bekräftar Toyota att det gäller alla deras nya modeller, allt från Yaris till nya elbilen bZ4X kommer med gamla 3G-modem. Toyota påstår att myndigheterna har en pragmatisk inställning till frågan, vilket inte är sant.
– Samtliga modeller hittills använder 2/3G för eCall systemet. Myndigheterna är måna om att finna en pragmatisk lösning på eCall-problemet och säkerställa att det inte blir problem för enskilda fordonsägare. Frågan behandlas nu hos fordonsbesiktningsbranchen och transportstyrelsen. Mer information kring detta förväntas finnas tillgänglig i tid innan avvecklingen av 2G/3G-näten i Sverige, uppger Toyota Support i ett mejl.
Och det är en av de allra viktigaste funktionerna på bilen som använder 3G-modem: det lagstadgade nödsamtalssystemet eCall. När de gamla mobilnäten släcks, vilket redan är igång, kommer den lagstadgade funktionen för SOS-samtal sluta att fungera. Bilarna riskerar sedan körförbud i besiktningen om Toyota inte lyckas bygga om dem. Idag finns ingen färdig lösning. Bilarna har även ett 4G-modem som bland annat kommunicerar med appar, men det används idag inte av SOS-systemet, och det är oklart om det kan kopplas ihop med nödsamtalsfunktionen.
Kunderna som har köpt bilarna har inte fått någon information om detta, utan har intet ont anande köpt Toyotas nya biler med gammal teknik. Toyota hoppas att de ska kunna uppdatera eller bygga om bilarna, men tycks inte veta säkert om det går. När systemet slutat att fungera kan bilarna underkännas i besiktning. Alla bilar tillverkade efter 1 april 2018 riskerar att få körförbud ifall eCall-systemet inte fungerar när de näten snart säcks ner.
Toyota har tidigare lämnat följande kommentar om att modellen RAV4 har SOS-system som kommer släckas från nätet.
– Det stämmer att eCall-systemet kommunicerar via 2G/3G i enlighet med EU-förordning (2015/758) och att Toyota undersöker möjligheter till uppgradering av datakommunikationsmodulens mjukvara så att de uppkopplade tjänsterna skall fungera även efter nedsläckningen av 2G/3G-näten, säger Christian Hallin, informationschef för Toyota i Sverige.
Fotnot: I efterhand har det visat sig att alla nya bilar i Sverige har 2G-modem för eCall, något tillverkarna inte berättar, du kan läsa mer om det här.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter