Volvo ville slå Tesla med EX90: ”Vi varnade dem”

Köparna kommer få ta emot en ofärdig version av Volvos flaggskepp EX90. Carup kan nu avslöja de stora IT-problemen som försenat Volvos prestigeprojekt och som kostar miljarder. Toppcheferna på Volvo ville överträffa Tesla med ”Core Computer” och lidar – trots att ingen på Volvo hade erfarenhet av tekniken. Resultatet blev det kanske största utvecklingshaveriet i Volvos historia. Projektet har haft fyra olika chefer på fem år och mjukvaran saknar fortfarande viktiga funktioner.
– Ledningen varnades många gånger om att vi varken hade kompetens eller förutsättningar att skapa en bil med Tesla-teknik, men ingen lyssnade, berättar en person med unik inblick i projektet.

Volvo har drabbats av sina största utvecklingsproblem någonsin. Nya elbilen Volvo EX90 är två år försenad jämfört med ursprungsplanen. Dessutom meddelar Volvo nu köparna att deras flaggskepp kommer att levereras utan 10 viktiga funktioner. Bland annat kommer bilen sakna lidar-säkerhet, Apple Car Play, autobroms för korsande trafik och möjligheten att ta ström från batteriet till externa källor. Bilens dator kommer heller inte att stängas av, utan förbrukar tre procent av bilens batteri varje dygn i 72 timmar.

Carup kan idag avslöja flera av turerna bakom kulisserna i utvecklingsproblemen med EX90 och SPA2-plattformen som har kostat Volvo miljarder i uteblivna intäkter och extra kostnader. Kunderna ska enligt Volvo Cars få de borttagna funktionerna under andra halvan av 2025, men det finns inga garantier för att det verkligen blir så.

Henrik Green var Volvos teknikchef när utvecklingen av Core Computing-tekniken drogs igång. Men han gick vidare till nya jobb inom Volvo Cars och lämnade företaget helt i början av 2023.
Volvo ville överträffa Tesla genom att bygga en bil med Nvidia-processorer och avancerad Core Computing-teknologi. Utmaningarna blev stora.

Vi backar bandet till 2019. Det var då Volvo hade kommit igång på allvar med att ta fram efterträdaren till succén Volvo XC90, en kassako som är företagets lönsammaste och viktigaste modell. Planen var att släppa modellen på nya SPA2-plattformen som höll på att utvecklas. Volvo Cars utvecklingsledning ville göra en bil som överträffade Tesla i datateknik. Den skulle ha unik Core Computing-teknik. Mer en dator på fyra hjul än en bil, ett tekniskt mästerverk med en centraldator som bara Tesla haft tidigare. Det fanns bara ett problem.

– Det fanns då ingen på Volvo Cars som hade varken kompetens eller förutsättningar att kunna utveckla en bil med Core Computing. Det är oerhört komplext. Det var många som varnade, men dåvarande ledningen valde att inte lyssna på varningarna. De ville göra en Tesla och struntade i varningarna och tvingade fram projektet, berättar en källa med unik inblick i utvecklingsarbetet.

Volvo EX90 har en väl tilltagen motorhuv där en förbränningsmotor utan problem kan rymmas. Orsaken var att bilen även var tänkt att släppas som fullhybrid.

Från början var det tänkt att efterträdaren till Volvo XC90 skulle släppas i två versioner: Fullhybrid och elbil. Men ganska snart valde Volvo att skrota versionen med förbränningsmotor och förvandla SPA2-plattformen till en ren elbilsplattform. Men designen av bilen var redan färdig, och än idag har bilen en motorhuv där en förbränningsmotor får plats.

Ganska snart drabbades IT-projektet av stora problem, eftersom ingenjörer och utvecklare på Volvo Cars inte hade någon erfarenhet av att utveckla Core Computing-teknologin. Den bygger på ett huvudchip från Nvidia som kommunicerar med flera andra chip på en integrerad krets, ett så kallat System on a Chip (SoC). Trots att över 100 personer arbetade med utvecklingen var framstegen långsamma och problem och buggar omfattande.
– Problemet är att det är flera kärnor som kommunicerar med varandra. Det är nästan omöjligt för ingenjörer utanför Nvidia att debugga chippet, säger en källa till Carup.

Bilens VCU (Vehicle Computer Unit) levereras av Nvidia. Utvecklingen av en sammanhållen krets med så kallad System on a Chip var något nytt för Volvo.
Core computer med Nivdia-krets på en konceptbild från Volvo Cars.

Samtidigt skedde stora organisatoriska förändringar inom Volvo Cars som komplicerade utvecklingsarbetet ytterligare. ADAS-teknik med olika självkörningssystem knoppades av till bolaget Zenzeact. Drivlineutvecklingen knoppades av till det nya Geelybolaget Aurobay. Det är hela havet stormar, och under den värsta röran gick utvecklingschefen Henrik Green 2021 till ett nytt jobb inom Volvo Cars.
– Det var som en patient där det gjordes flera operationer samtidigt, säger en person som hade inblick i utvecklingsarbetet.

Nu fick Volvo Cars en ny utvecklingschef som heter Mats Moberg. För att försöka få ordning på projeketet införde han ett agilt arbetssätt för hela Volvo Cars utvecklingsavdelning, något som är ovanligt när det till stor del handlar om hårdvaruleveranser. Många av ingenjörerna ogillade förändringen och flera valde att sluta och gå över till Volvo Trucks.
– Det fanns också en stor frustration att man slopade kravet på teknisk kompetens hos chefer. Det fanns chefer som inte ens kunde skilja mellan effekt, energi och spänning, berättar en källa med inblick i projektet.

I början av 2023 tog Anders Bell som jobbat på Tesla över som utvecklingschef på Volvo Cars. Han gjorde stora förändringar för att få projektet färdigt.

Nu började det bli uppenbart för alla att utvecklingen av SPA2-plattformen och Core Computing-systemet ligger långt efter planen och har stora utmaningar kvar att lösa. Mats Moberg lämnade sitt jobb som utvecklingschef och under en period var utvecklingsavdelningen chefslös. Istället gick Volvos driftchef Javier Varela in som tillfällig utvecklingschef med veteranen Peter Martens som assistent.
– Det var tomt på chefer under ett helt år. Redan då visste vi att det inte skulle gå att få det här klart i tid.

Volvo Cars gör nu allt de kan för att försöka rädda sitt havererade prestigeprojekt. När Volvo EX90 visas upp för världen i november 2022 är det redan ett faktum att bilen kommer att bli kraftigt försenad ut till kunderna, på grund av mjukvaran. Volvo lyckas rekrytera Anders Bell som jobbat på Tesla i sex år efter att innan dess jobbat i flera chefsroller inom Volvo Cars produktutveckling. Han tillträder i januari 2023. Han om någon borde ju kunna få klart en Volvo med Teslateknik.
– Han slopade direkt det agila arbetssättet och återinförde krav på teknisk kompetens hos chefer. Det gamla projektledningssättet med fasta mål togs tillbaka.

Volvo EX90 avtäcktes i Stockholm av vd:n Jim Rowan den 9 november 2022. Då sades att leveranser skulle inledas i början av 2024. Nu ser det ut som att de första kunderna får bilen efter sommaren, men utan 10 utlovade funktioner.

Men trots alla ansträngningar och goda intentioner växer förseningarna. De som beställt Volvo  EX90 vid premiären i november 2022 får veta att de inte ska få sina bilar förrän hösten 2024. Och i slutet av juni 2024 får de veta att bilen kommer utan viktiga funktioner som kommer först andra halvåret 2025. Dessutom är problemen med datorn så stora att Volvo inte vill att den ska stängas av. Följden är att datorn är på i upp till 72 timmar och förbrukar 3 procent av batteriets energi per dygn. Enligt vad Carup erfar är orsaken är att det tar 8 sekunder om datorn stängs av och måste bootas om. Få bilägare vill vänta i 8 sekunder innan de kan köra iväg med sin nya bil.

Men problemen slutar inte där. Enligt Carups uppgifter har utvecklingen tagit så lång tid att hårdvaran med Nvidia-chip hunnit bli omodern hos EX90. Volvos hemliga plan är nu att byta ut centraldatorn i levererade bilar efter ett år. Förseningen och problemen har orsakat en mångmiljardsmäll för Volvo Cars.
– Enbart bytet av centraldatorn kommer att kosta 1-2 miljarder kronor för Volvo. Dessutom kostar den försenade leveransen och förlängda utvecklingstiden miljardbelopp.

Volvo Cars lovar kunderna att mjukvaran ska uppdateras så att de borttagna funktionerna börjar fungera. Men några garantier för när det sker kan de inte lämna. De som betalar över en miljon kronor för bilen tar en stor risk.
– Drivlinan i EX90 är fantastiskt bra, men centraldatorn och Infotainment är ett haveri. Den kommer att ha många barnsjukdomar, säger Carups källa. 

Carup har ställt följande frågor till Volvo Cars:

Det är en stor del av funktionaliteten och säkerheten som inte finns på plats i EX90, är det verkligen ansvarsfullt att leverera ut bilen?
– Kan ni garantera att uppdateringar av tekniken kommer på utlovade datum?
– Att bilens dator inte stängs av på 72 timmar och drar 3% av batteriet beror enligt mina uppgifter på att VCU behöver åtta sekunder för att boota upp från sleep mode. Är de uppgifterna korrekta? 
– Vad har köpare som lagt handpenning för möjligheter att avbryta affären? 
– Jag har uppgifter om att projektet med SPA2 haft enorma problem och har drivits av fyra olika chefer. Och att det under projektets gång växlat med agil utveckling och mer traditionell projektstyrning. Vill ni kommentera utmaningarna i projektet? 
– Jag har uppgifter om att VCU kommer att bytas ut i de första levererade bilarna till en kostnad av miljardbelopp, då processor etc hunnit bli föråldrade. Är detta korrekt? 

Volvo Cars svarar:

Säkerhet, kundnöjdhet och kvalitet är våra främsta prioriteringar när vi börjar leverera Volvo EX90 – vi är stolta över vår första bil byggd på en helelektrisk plattform och är övertygade om att de kunder som nu får sin EX90 kommer att bli nöjda.
Volvo Cars har alltid varit ledande på säkerhetsområdet, och EX90 är designad för att vara den säkraste Volvon någonsin. De bilar som nu levereras är utrustade med ett uppdaterat exteriört sensor-set som känner av bilens omgivning och hjälper till att avleda potentiella olyckor. Det är den första Volvo-bilen med ett driver understanding system som läser av föraren och varnar vid behov, samt ett occupant sensing system som kan upptäcka eventuella kvarglömda passagerare.

Utöver att introducera en helt ny nivå av säkerhet så är EX90 också den första Volvon med en core computer, vilken möjliggör helt nya funktioner, ständig uppkoppling och att bilen uppdateras och förbättras över tid.   Den 3%-iga förlusten av batterikapacitet per dygn beror på att detta core-system behöver vara delvis aktivt över tid för att fungera optimalt. Vid leverans kan detta avhjälpas genom att kunden laddar sin EX90 då den står parkerad. Senare kommer en hårdvaruuppdatering, vilken åtgärdar problemet permanent. 

Volvo EX90 är en väldigt viktig produkt för Volvo Cars och introducerar nya funktioner och teknik, både hård-och mjukvara. Att introducera en ny generations teknik kommer alltid med vissa inbyggda utmaningar och vi behöver mer tid för mjukvaruintegration – för att kunna lansera det fåtal funktioner som nu saknas, samt förbereda för de ständiga uppdateringar och uppgraderingar som EX90 designad för.

Vi jobbar nu för fullt med ovan nämnda mjukvaruintegration, och känner oss trygga med att kunna leverera de funktioner som saknas från mitten av nästa år. Detta kommer främst att ske genom over the air uppdateringar, men det kan även bli aktuellt med ett verkstadsbesök. Mer information om detta kommer givetvis att nå våra kunder i god tid.

Vi är som sagt övertygade om att våra kunder kommer bli mycket nöjda med sin EX90 – en helelektrisk SUV med nya säkerhetsfunktioner och tech – som bara kommer att bli bättre över tid. De som önskar har dock såklart möjlighet att annullera sin order.

Vi kommenterar inte anonyma uppgifter/spekulationer om interna kostnader eller projektstyrning.


LÄS MER: