Så slår Euro Ncaps nya krav mot knapplösa bilar

Nu kan det snart vara slut på pekandet. Euro Ncap arbetar med ett nya krav där distraherande skärmar kommer att klassas som osäkra och tappa stjärnor i säkerhetsbetyget. Tesla och Volvo är de som gått längst i jakten på att ta bort fysiska reglage och traditionella hastighetsmätare framför föraren. 
– Distraktion i trafiken är en av huvudorsakerna till trafikolyckor. Många biltillverkare har flyttat kontrollerna till centrala pekskärmar de senaste åren, säger Ilse Harms, ordförande i Euro Ncaps arbetsgrupp. 

Knappar försvinner allt mer och de flesta funktionerna finns endast tillgängliga på pekskärmen. De två biltillverkare som gått längst i att lägga in funktioner på skärmen är Tesla och Volvo där till och med hastighetsmätaren finns i mittskärmen på deras senaste modeller. Volvo har dock valt att ha kvar en vanlig spak för vindrutetorkare, men dessa två bilmärken kan nu tappa stjärnor efter att Euro Ncap sätter nya krav i sina tester. 

Euro Ncap som ansvarar för krocktester håller just nu på att utveckla ett nytt bedömningsprotokoll med målet att minska distraktionerna från instrumentbrädan. Ifall du måste använda pekskärmen för att slå på vindrutetorkaren anses det som farligt enligt det nya protokollet. I veckan hade Euro Ncap en genomgång av flera bilmodeller på RDW Test Center i Lelystad, Nederländerna.

Tesla har lagt blinkers i knappar på ratten i nya Model 3. Vindrutetorkarna manövreras via en knapp i ratten och därefter ska en inställning göras från pekskärmen. Även växelreglaget sitter numera i pekskärmen.
Volvo EX30 har hastighetsmätaren enbart i mittskärmen, och visar vindrutetorkarens inställning i skärmen efter att du snurrat på ett hjul. Nyligen återkallades bilen sedan mittskärmen kunde slockna.

– Distraktion i trafiken är en av huvudorsakerna till trafikolyckor. Många biltillverkare har flyttat kontrollerna till centrala pekskärmar de senaste åren. Detta tar blicken från vägen under en onödigt lång tid. Med bedömningsprotokollet uppmuntrar Euro NCAP tillverkare att skapa fordonskontroller som inte distraherar föraren i onödan under körning, skriver Illse Harms, ordförande i Euro Ncaps arbetsgrupp för interaktionen mellan maskin och människa. 

För att få full pott i Euro Ncap kommer tillverkarna behöva återinföra fysiska reglage för vissa säkerhetskritiska funktioner. Exakt vilka knappar och reglage som blir krav är det som nu ska bestämmas.
– Till exempel genom att använda fysiska enkla reglage som knappar, spak, omkopplare eller ratt för tidskritiska uppgifter som att använda vindrutetorkare, blinkers, varningsblinkers och tuta. Bedömningsprotokollet skiljer mellan instrumentbrädor som kan manövreras enkelt och snabbt utan att ta blicken från vägen i onödan och instrumentbrädor där så inte är fallet, säger Ilse Harms till Autoweek.

De kommande kraven testades nyligen med olika aktuella bilmodeller vid RDW Test Center i Lelystad, Nederländerna. Bland modellerna som granskats finns Volvo EX30, BMW iX2, Ford Mustang Mach-E och Mercedes E-klass.
– Detta protokoll syftar till att uppmuntra biltillverkare att implementera god interaktionsdesign för att förhindra distraktion av design. Det är känt att dålig interaktionsdesign kan bidra till onödigt långa blickar från vägvyn när man utför en körrelaterad eller icke-körrelaterad uppgift. Med detta protokoll vill Euro NCAP underlätta säker körning och lägga större vikt vid interaktionsdesign, skriver Ilse Harms på Linkedin.
LÄS MER: