Nu startar den stora tvekampen mellan elbilar och förbränningsmotorer. Svenske sexfaldige världsmästaren Johan Kristoffersson går från el till förbränningsmotorer i Rallycross-VM.
– Det kommer att bli tufft. Jämför vi bil mot bil är elbilen strået vassare, men vi ska ge dom en match, säger stallchefen Tommy Kristoffersson till Carup.
Årets Rallycross-VM blir en tvekamp mellan elbilar och förbränningsmotorer. För första gången i motorsportens historia tävlar de två drivlinorna mot varandra på lika villkor. Sexfaldige rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson och hans team KMS väljer överraskande att överge elbilarna han tidigare blivit världsmästare i. Nu är det förbränningsmotorer som gäller i hans Volkswagen. Första deltävlingen körs redan i värmländska Höljes 7-8 juli.
– “Battle of technologies” är en fantastisk devis som är unik för rallycross. Den här sporten har alltid stått för ett brett spektrum av egna lösningar. Dessutom ska man utveckla bilar som tål allt: köra på både grus och asfalt, i hopp, i trafik. Allt. I förlängningen skulle vi kunna tänka oss att ännu fler koncept kommer in i konkurrensen. Nästa steg är kanske en hybridbil, säger stallchefen Tommy Kristoffersson.
Satsningen görs i samarbete med Horse Powertrain och svenska motortillverkaren Aurobay. Det handlar om Volvo Cars tidigare motorbolag som knoppats av och sedan slagits ihop med Renaults motorbolag. Än så länge körs bilarna med äldre motorer, men utveckling av Aurobay-motorer pågår.
– Vi ser skillnad på marknaden då vi tog beslut om elbilar för tre år sedan. Det var andra tongångar då. Nu ser många fabrikanter alternativa vägar förutom el, det är det spåret vi går på nu. En alternativ lösning till en bra framtid utan fossilt bränsle, men ändå med konventionella motorer, säger Tommy Kristoffersson.
Teamet kommer även stöttas av sina partners Volkswagen, Red Bull och Bauhaus. De bilar som KMS kommer att köra i VM är teamets nya supercar-konstruktioner, två stycken VW Polo KMS 601 RX med biobränsledrivna förbränningsmotorer. Förarna är kända: Värmlänningen Johan Kristoffersson från Arvika och norrmannen Ole Christian Veiby från Kongsvinger.
– Aurobay och Horse Powertrain är en drömpartner för oss, inte bara en sponsor utan också en teknisk partner. Det ska verkligen bli roligt att få jobba med en långsiktig struktur och kunna planera på längre sikt. Ett spännande projekt som har väldigt mycket av typisk KMS-anda över, säger Johan Kristoffersson.
Men det är långt ifrån säkert att förbränningsbilarna kommer att köra ifrån elbilarna.
– Det kommer att bli tufft att tävla mot elbilarna med våra nybyggen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter