Fisker hade en gång planer på att bli nya Tesla – men det slutade med en sorglig konkurs. Nu avslöjas häpnadsväckande detaljer inifrån Fisker på hur elbilen hastades fram till köparna. Henrik Fisker trodde bilen var så felfri att reservdelar inte ens behövdes. Under en period glömde Fisker till och med att ta betalt för bilarna.
– Ingen plan gjordes någonsin för servicedelar, oavsett hur mycket vi begärde, säger en källa till InsideEvs.
Under de senaste åtta åren har Henrik Fisker lovat allt från en solid-state batteridriven sportbil till en Cabriolet-elbil med 96 mil i räckvidd. Inget av det har blivit till en sanning utan det enda Fisker har lyckats ta fram är en elektrisk SUV-modell kallad Ocean som levererats i 5000 exemplar. Under natten till tisdagen blev konkursen ett faktum. Enligt flera anställda som TechCrunch intervjuat bär grundarparet Henrik och Geeta Fisker en stor del av ansvaret.
En bedrift Fisker faktiskt lyckades med som flera andra nystartade elbilsföretag misslyckats med är att ha fått fram en fungerande modell. Bilen har varit fylld med mekaniska- och mjukvaruproblem sedan sin lansering och en stor anledning till detta enligt personalens vittnesmål ska ha varit avsaknaden av grundläggande processer.
– Avsaknaden av processer och procedurer var ganska otrolig. Jag fick höra samma ursäkt hela tiden som var, ja, om du aldrig har arbetat för en startup tidigare, är det så här det är, det är kaotiskt, säger Sean O´Grady, tidigare regional försäljningschef för Fisker till TechCrunch.
Detta kaos var också det som bäddade för Fiskers väg mot undergång, enligt ett flertal anställda. Företaget hade otillräcklig kundservice, inget fungerande garantisystem och brist på reservdelar. Henrik Fisker ska också haft problem med att hålla reda på pengar.
Tappade bort 167 miljoner
Vid ett tillfälle ska han ha tappat bort 167 miljoner kronor som företaget ska ha tagit betalt för sålda bilar Kunder rapporterar att de fått bilar utan att Fisker löst in deras checkar. Samtidigt ska flera chefer inom företaget hela tiden arbetat aktivt med att skydda deras vd:s rykte. De anställda på företaget fick ofta jobba sig igenom 18-timmarsdagar för att göra jobb som de egentligen inte ens var anställda för att utföra. I dag har de flesta blivit uppsagda från Fisker.
Problem med reservdelar
Henrik Fiskers fru, Geeta Gupta Fisker, är medgrundare och ekonomi- och operativchef hos Fisker. Enligt två anställda ska hon ha tackat nej till att bygga ett lager med servicedelar. Det är något de flesta biltillverkarna väljer att bygga som ett sätt att hantera reparationer och andra korrigeringar.
Geeta Gupta Fisker ska ha drivits av idén att försöka spara pengar och försvarade sitt val att inte bygga lagret genom att hävda att elbilar “kräver mindre service och färre delar”. Hon ska också ha menat att kvaliteten på Ocean skulle vara i absolut toppklass, vilket i sin tur skulle göra att reservdelar var värdelöst. Så skulle det inte bli.
Problem med mjukvara
Så fort SUV:en lanserades började det komma in flera problem med den. Både mekanik och mjukvaran hade mycket strul. Kundtjänsten blev översvämmad och de anställda fick kämpa för att lyckas få tag på rätt delar eftersom det var en stor brist på de flesta reservdelarna. Fisker försökte lösa problemet genom att ta delar från bilar som höll på att produceras i Österrike. Men det räckte inte eftersom det tog för lång tid att frakta dem till USA.
Slaktade bilar
Företaget valde då att slakta bilar som lämnats tillbaka eller använts till marknadsföring. Till och med Henrik Fiskers egna Ocean fick sin ratt och några paneler borttagna åt en annan bil. Fisker själva hävdar något helt annat när det kommer till planeringen om reservdelar och Serviceavdelningar.
– Detta är falskt. Vår serviceavdelning planerade och upprättade ett reservdelslager. Lagerprognosen gjordes av serviceteamet och inköpsavdelningen stödde dessa önskemål. Våra leverantörer är skyldiga att tillhandahålla delar för tio år, sa en talesperson för Fisker.
Problem inom kundtjänst
2021 när företaget fortfarande arbetade med att ta fram sin SUV var Geeta Gupta Fisker tydlig med att hennes anställda skulle använda sig av så lite samtal som det gick inom kundtjänst. I stället ville hon att det mesta skulle skötas digitalt. Ett beslut som skulle bli problematiskt några år framöver.
Bara några veckor in i lanseringen av Ocean var det i princip omöjligt för flera nyblivna Fisker-ägare att få tag på kundtjänsten när de inte kunde ta sig in i deras bilar. Geeta Gupta insåg sitt misstag och valde då att försöka rädda situationen genom att anlita ett företag som skulle hjälpa till med samtal. Samarbetet varade dock inte länge och i januari 2024 gick det inte att ringa in till Fisker igen. Biltillverkaren hade glömt bort att betala för hjälpen.
Avvecklingen
Kaos och åter kaos har fortsatt förfölja Fisker under en längre tid. Den 27 mars i år fick anställda veta att de omedelbart skulle lämna sitt huvudkontor för att flytta till Fiskers ingenjörsanläggning. Några timmar efter att flyttbilarna anlänt och börjat lastats på fick de anställda veta att de fick stanna kvar på kontoret i en månad till. Genast blev de tillsagda att sätta sig ner och börja jobba igen.
Fisker har sedan 167 miljoner kronor försvann från kundbetalningar försökt utföra en internrevision. Samtidigt har Fiskers satsning på att sälja återstående bilar inte varit billig. Enligt anställda ska säljare som lyckas sälja en Ocean få en bonus på 10 000 kronor för varje sålt exemplar. Varför Henrik Fisker känner en sådan stress över att sälja sina bilar ska ha att göra med förlusten av tillgång till platser där SUV:arna förvaras. I början av maj försvann nämligen ett sådant, vilket har gjort att hundratals bilar måste hitta ett nytt hem snart. Under måndagen den 17:e juni blev konkursen ett faktum.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.