Den japanska giganten går bokstavligt talat mot strömmen. Toyota Gazoo Racing har inga planer på att göra elektriska sportbilar. Istället meddelar chefen för Toyota GR att de ska fortsätta bygga förbränningsdrivna prestandabilar så länge som möjligt.
I Japan går omställningen till elbilar minst sagt trögt, och det är meningen. Toyotas motorsportsavdelning Gazoo Racing, som arbetar med att göra skräddarsydda sportbilar och uppgraderingar av vanliga modeller, meddelar att man inte tänker börja med att bygga elbilar. GR Sport-dekalen har dykt upp på ett antal hybridmodeller som Corolla Cross och C-HR.
Men de har ännu inte prytt en ren elbil. Och det finns det för närvarande inga planer på heller, hävdar Toyota GR:s chef Tomoya Takahashi. Medan Volkswagen vill göra om R-divisionen till elbilar går Toyota i motsatt riktning med sin GR-avdelning
– Vi vill använda förbränningsmotorer så mycket som möjligt, konstaterade Tomoya Takahashi, enligt Carexpert.
Vidare hävdade han att det kan finnas en tid i framtiden då förbränningsmotorer är förbjudna, men den verkliga fienden är kol. Detta till skillnad från EU, som redan år 2022 konstaterade att man inför 2035 siktar på att vara fri från bensin och diesel, något som myndigheter i Australien funderar på att ta efter.
Den nuvarande Toyota GR Supra, GR Corolla och GR Yaris drivs samtliga av turboladdade bensinmotorer, medan sportbilen GR 86 är utrustad med en naturligt aspirerande fyrcylindrig motor. Takahashi tillkännagav ingen information om potentiellt nya produkter men konstaterade att företaget undersöker andra möjligheter än el, för att bygga miljövänliga prestandabilar.
– Med hybridteknik kan vi minska utsläppen och vi kan även använda koldioxidneutrala bränslen. Ingen kan se tio år in i framtiden, vår riktning har flera vägar, inte bara el, avslutade han.
Och det har skrivits en hel del om att Toyota arbetar med att utveckla förbränningsbara alternativ. Carup, har bland annat rapporterat om Toyotas vätgasutveckling, ett projekt som företaget driver framåt tillsammans med ett flertal samarbetspartners som Subaru, Mazda och Yamaha.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.