3G-nätet släcks – så slogs Jan-Everts bil ut

Nedsläckningen av 2G- och 3G-näten har redan börjat i Sverige och 100 000-tals svenska bilägare får problem. Jan-Evert Perssons Skoda från 2020 har redan tappat kontakten med SOS-systemet E-Call. Verkstaden vill ha 2500 kronor i felsökning för ett fel som inte går att laga – nu vill han varna andra. 
– Det kommer upp varningslarm vid hastighetsmätaren, men det är meningslöst att åka till verkstaden, säger Jan-Evert. 

Redan nu har flera mobiloperatörer börjat släcka ner sina 2G- och 3G-nät. Under 2025 släcks många av näten ned helt. För bilägare blir konsekvensen att funktioner som fjärrstyrd parkeringsvärmare och nödsamtalssystemet e-Call kan sluta att fungera. Det kommer innebära att bilen kör runt med tända varningsmeddelanden hela tiden. 

Carup har i flera artiklar berättat att många svenska bilmodeller och bilägare är drabbade. I många fall är det bilar så nya som 2020-2021 som har system som slutar att fungera. Orsaken är att tillverkarna använt gamla 2G- och 3G-modem in i det sista, istället för att montera in modern teknik i bilarna.  Det har sålts 1,6 miljoner bilar i Sverige efter att det blev obligatoriskt att ha nödsamtalssystemet e-Call. Miljontals bilägare kommer få varningsmeddelanden på sin bil de närmaste åren när mobilnäten släcks.

Över en miljon svenska bilar kommer sannolikt att drabbas när 2G- och 3G-näten släcks ner.
Skoda Scala från 2020 är en av bilmodellerna som verkar tappa kontakten med omvärlden när 3G-nätet släcks ner.

En bilägare som redan drabbats är Jan-Evert Persson från Ödenäs mellan Alingsås och Hindås i Västergötland. Nyligen har mobilmasterna i hans grannskap byggts om. Det har fått till följd att hans Skoda Scala från 2020  tappar kontakten med nätet på många ställen där Jan-Evert kör. Först trodde han att det var fel på hans egen bil, men en medlem i kören där han sjunger upplyste om att det var nätet som nyligen byggts om och där han bor. Nu tänds och släcks varningsmeddelanden i bilen som rena flipperspelet.

– Den gröna lampan vid SOS-systemet släcks när bilen tappar kontakten och det kommer upp varningslarm vid hastighetsmätaren om att SOS-systemet är ur funktion. Jag ringde verkstaden och ville ha hjälp. Men de ville ha 2500 kronor i felsökningsavgift för att ens titta på bilen, berättar Jan-Evert. 

Eftersom felet inte sitter i bilen vill han nu varna andra som får felmeddelanden om trasigt SOS e-callsystem för att betala onödiga verkstadskostnader. Sannolikt kommer 100 000-tals svenska bilägare få liknande varningar de närmaste åren när 2G- och 3G-näten släcks ner. Det kan röra sig om så många som en miljon bilar, någon bekräftad siffra på antal drabbade bilar finns i dag inte framtagen.

Hos bilverkstaden Toveks Bil som är en auktoriserad Skoda-verkstad har man aldrig hört talas om problemet med 3G-nedsläckning och inte fått några instruktioner från Skoda. 
– Jag har faktiskt inte hört något om det, jag känner inte alls till det tidigare.Det har inte kommit någon information om någon aktion på detta, säger en kundmottagare till Carup. 

Från Skoda Sverige är informationen också knapphändig. Trots att 100 000-tals bilägare snart drabbas verkar många bilmärken sakna en strategi och vederhäftig information om vilka bilmodeller som drabbas.
– Vi kan tyvärr inte uttala oss i det specifika fallet med bilen från 2020, då vi inte vet modell och förutsättningarna för bilen i fråga eller om den skulle ha andra problem som ställer till det. Gällande modeller som drabbas av nedsläckningen av 3G-nätet så varierar det både i modell, årsmodell och vilken uppdatering i mjukvara den har, säger Viktor Asplund, PR-chef för Skoda i Sverige. 

Bilistorganisationen M Sverige har tidigare varnat för att bilar som är tillverkade efter april 2018 kan få körförbud i  kontrollbesiktningen när systemen slutar att fungera, något som bilbranschen vill tona ner. Trots informationsvakuumet råder de drabbade bilägare att kontakta generalagenten om de inte vill betala för felsökning på verkstaden. 

– Nedstängningen har redan börjat, så det blir ett stort problem för biltillverkarna. Tipset är att höra av sig till importörens kundtjänst om man inte vill betala felsökning och höra hur man ska gå vidare. Nedsläckningen är något som bilbranschen kommer att behöva hantera och ha en strategi för, säger Carl-Erik Stjernwall, teknisk expert på M Sverige. 

Ett stort antal bilmodeller kommer att drabbas av nedsläckningen av 2G- och 3G-näten, det handlar om 100 000-tals svenska bilar. Du kan se en lista på hur vissa märken och modeller drabbas av 3G-nedsläckning här.
På sajten bytnat.nu kan du läsa mer information från PTS och telebolagen om vad nedsläckningen innebär. Det är inte bara bilar som drabbas. 
LÄS MER: