Så billig blir första Solid State-elbilen

Nya IM L6 med solid state-batteri har hajpats upp rejält under våren. Men för att rå på konkurrenter som Xiaomi och Tesla måste priset också vara lågt. Toppmodellen som kommer med solid state-batteri och en räckvidd på 1000 km CLTC kostar 490 000 svenska kronor. 

Det har talats mycket om världens första elbil med solid-state batteri. IM L6 som den heter lanserades nu i dagarna och de första beställningarna har redan trillat in. Enligt förköpspriserna ligger standardpaketet på cirka 330 000 svenska kronor. Den mer högpresterande modellen kostar omkring 440 000 kronor och Lightyear Max, toppmodellen med solid state-batteri ligger på närmare 490 000, rapporterar Carnewschina.

Deras nya toppmodell kommer med en räckvidd på 1000 km CLTC, solid state-batteri, fyrhjulsdrift och klarade dessutom älgtestet utan förare. Elbilen kördes enbart av avancerad AI-teknik kopplad till en digital chassiteknologi och klarade testet felfritt i en hastighet på 71 km/h. 

IM Motors säljs än så länge bara i Kina. År 2023 sålde IM totalt 38 253 bilar. Försäljningssiffrorna ligger långt under sina konkurrenter. Tesla sålde över 645 000 bilar i Kina samma period och nya Xiaomi SU7 fick över 100 000 beställningar direkt. Med det sagt är det nästan ett måste för tillverkaren att lägga sig så lågt som möjligt för att få fart på försäljningen.
LÄS MER: