SUV:en firar 50 år – okända historien bakom

SUV:en, eller “Sports Utility Vehicle”, kan kännas ganska nytt och trendigt men historien går faktiskt längre bak än många tror. Begreppet myntades av amerikanska Jeep när man lanserade den något ungdomligare modellen Cherokee, år 1974. Att man där och då lanserade ett koncept som i framtiden skulle ta över hela bilindustrin var det nog inte många som trodde. 

Från att användas och säljas till nischade marknader i bilindustrins utkanter, till ren och skär världsdominans. Anledningen till den kolossala framväxten är inte helt enkel att sätta fingret på, men att historien har sin början i en försäljningsbroschyr av nya Jeep Cherokee råder det ingen tvivel om. 

Jeep Cherokee (SJ) lanserades redan 1974 och baserades på den långvariga Wagoneer fast tvåsits och med en mycket bredare D-stolpe. Avsaknaden av C-stolpe tillät en mycket längre sidoruta med utfällbar funktion. Cherokee tilltalade en yngre konsument med sin nya slogan “Sports Utility Vehicle” medan Wagoneer sågs mer som en familjebil.

Jeep sägs ha myntat begreppet SUV med Cherokee-modellen.

Nyheten var en fyrkantigt formad slitvarg med förhöjd markfrigång, kraftigare bakstycke med extra utrymme och en “sportig” vibb. Akronymen blev slogan för det multifunktionella fordonet som erbjöd prestanda i alla väder och omständigheter och som var rymlig men ändå smidig. Det var fyrhjulsdrift lämpad för väganvändning snarare än för terrängkörning utan att för den sakens skull vara hjälplös i lite lerigare kontexter.

En del hatar, andra älskar. I dag pratar vi om kompakt, mellanstor, crossover eller super-SUV och suvarna kommer i alla dess former, storlekar och prisklasser. Med det sagt är det inte konstigt att suvar utgör närmare 60 procent av alla nya bilköp. 50-procentsgränsen passerades år 2021, skriver The Telegraph

Suven har genom åren tolkats och presenterats i många olika slag och det finns flera modeller som gjort stort avtryck i kategorin. Däribland hittar vi bland annat det svenska bidraget Volvo XC90 som lanserades för över 20 år sedan. Ett stort steg för Volvo, vid lanseringen år 2002 när den presenterades som en perfekt familjesuv. Har med åren blivit allt lyxigare, större och tyngre och kommer nog finnas ett tag till, fram tills dess att helelektriska EX90 lanseras.

Folk var inte särskilt förvånade över att Volvo lanserade en rymlig familjebil. Desto större var förvåningen när sportbilspionjärerna Porsche avtäckte en liknande variant vid namn Cayenne samma år nere i Stuttgart. Nyheten orsakade ramaskri bland märkets trogna supportrar som förfärades över att Porsche lanserat ett terrängfordon. Men trots avbräcket från märkets traditionella linje, hade Porsche på ett väldigt genomtänkt sätt gjort sig tillgänglig på en helt ny och tilltagande marknad.

I andra delar av staden hakade man på trenden i ett betydligt tidigare skede. Den retrostilade G-Klass, även kallad G-wagen, lanserades redan i slutet av 1970-talet och känns igen av ett betydligt kraftigare utsnitt. Den boxiga stilen har inte mjukats upp särskilt mycket under åren och den senaste turboladdade V8-motorn håller nästan jämna steg med en sportbil. Dessutom klarar den sig fint utanför asfalterade vägar.

Så vart tar vi vägen med allt det här? Än så länge verkar de i alla fall vara här för att stanna. När tillverkarna nylanserar modeller med så kallade ansiktslyft brukar det allt som oftast innebära att man “suvar till det lite”.
LÄS MER: