Spionsensor avslöjar: Laddhybrider CO2-bluff

Laddhybrider avslöjas nu som utsläppsbluffar – utifrån verklig körning. Spionsensorer som finns i alla nya bilar från 2021 och framåt bevisar att laddhybrider släpper ut 3,5 gånger mer koldioxid än i laboratoriet. Rapporten har tagits fram av EU-kommissionen.

Senaste tiden har flera laddhybrider med över 10 mils elektrisk räckvidd lanserats. Laddhybriderna har också ökat sin försäljning när elbilarnas ökningstakt bromsats upp. Vissa ser dem som den perfekta kompromissen med daglig körning på el och långkörning med bensinmotor. De kan till och med mäta sig med elbilar – om de körs på el vill säga.

Nu kommer en ny rapport från Europeiska kommissionen som avslöjar laddhybridernas låga utsläpp som bluffsiffror. I genomsnitt släpper de ut 3,5 gånger (238 procent) mer CO2 än vad laboratorietesterna enligt WLTP-normen visar. Orsaken ska vara att ägarna överskattar den elektriska räckvidden och helt enkelt inte laddar sina bilar utan kör dem mestadels på bensin. 

Laddhybrider släpper ut nästan lika mycket CO2 som vanliga bensin- och dieselbilar vid verklig körning, visar data från över 600 000 bilars spionsensorer. Källa: climate.ec.europa.eu
Så här stora är avvikelserna för olika bilmärken. Porsche har störst faktisk skillnad, Skoda störst avvikelse i procent. Källa: climate.ec.europa.eu

Siffrorna har tagits fram av EU utifrån bränsleförbrukning vid verklig körning från 617 000 bilar, varav 99 000 är laddhybrider. Sedan 2021 har alla nya bilar som drivs med fossila bränslen en spionsensor, så kallad OBFCM-enhet, som skickar in bränsleförbrukningen till tillverkaren via nätet eller kan läsas av när bilen lämnas in på service. Biltillverkaren rapporterar sedan alla siffror från övervakningen vidare till EU.

Bilägarna i olika EU-länder är olika duktiga på att ladda sina hybrider. Finländarna är bäst men sägs ändå ha 176 procent högre verkliga utsläpp än labbtesterna. Polackerna är allra sämst och har 287% högre utsläpp. Sverige har den tredje minsta skillnaden mot labbtesterna, men ligger ändå 180 procent över labbvärdena. Även bensin- och dieselbilar har högre utsläpp, men inte med mer än 24 respektive 17 procent. 

I verklig körning har det visat sig att en laddhybrid i genomsnitt släpper ut 140 gram CO2 per km och drar 0,4 liter mer per mil än angivet. EU-kommissionen kommer nu ändra nyttofaktorn för hur CO2-utsläppen för laddhybrider ska beräknas från 2025. 

Laddhybriderna har låga CO2-utsläpp – men bara när de laddas och körs på el. I verkligheten struntar många i att ladda, avslöjar data från verklig körning.


LÄS MER: