Saabs svar på Corvette – Sonett i superskick säljs

Saab Sonett utvecklades för att ta plats på den amerikanska sporbilsmarknaden och de flesta såldes faktiskt där. Den här retro-sportbilen, Sonett III från 1972, såldes däremot i Sverige och är en av få som finns kvar. Unikt fynd som förtjänar att glida vidare längs svenska landsvägar.

Saabs sportigare modeller introducerades på 1950-talet med ingenjören Rolf Mellde, som projektledare. Den första Sonetten togs fram med anledning av de nya racingreglerna som gjorde det omöjligt för Saab att fortsätta med sina tidigare modeller. 1956 lanserade man därför den första Saab Sonett Super Sport, så kallad Saab 94. Men efter ytterligare regeländringar 1958 bestämde sig Saab för att tävla med lättare standardbilar istället och projektet lades på is. 

Men under 1960-talet väcktes Saabs sportbilsdrömmar till liv igen och så småningom lanserades uppföljaren Sonett II, även kallad Saab 97. Den här gången gjordes den som coupé istället för cabriolet och under senare delen av 60-talet lanserades en version med ny V4-motor. Totalt tillverkades 1868 bilar. 

Framme vid 1970-talet och lanseringen av denna Sonett III. Det nya decenniet innebar stora förändringar för sportmodellen som nu fick en helt ny kaross i andra former och vinklar. Bagageutrymmet gjordes mer användarvänligt, fronten fick lite rakare linjer och med riktigt snygga popup-lyktor. Växelspaken golvmonterades och instrumentpanelen byttes ut. Fram till 1974, då projektet lades ner, tillverkades totalt 10 236 exemplar av Sonett II och III.

Eftersom väldigt många Sonett skeppades över Atlanten är det inte varje dag man springer på en svensksåld som denna skönhet från 1972. Det året producerades endast 2000 exemplar och cirka 80 procent exporterades. Bilen är i strålande skick och har tagits oerhört väl hand om av den tidigare ägaren sedan 2007. Anmärkningsvärt är att bilen totalt bara haft tre ägare sedan den köptes hos bilhandlaren. 

För omkring 15 år sedan genomgick bilen en lättare renovering, den lackades om och karossen är i utmärkt skick utan bucklor. Interiören är original, väl underhållen och mekaniskt fungerar bilen som den ska. Sonetten kommer med manuell växellåda, en bensindriven V4-motor på 65 hästkrafter, men bilen kan behöva lite underhåll. Speciellt fokus bör läggas på avgassystemet, enligt auktionens rekommendationer.

– Med en grundläggande service och reparation av avgassystemet kommer du att ha en riktigt fin Sonett att njuta av i många år framöver. De mindre kosmetiska felen kan åtgärdasöver tid. Med tanke på Sonettens sällsynthet, var beredd på gott om konversationer och nyfikenhet vid bensinstationer. 

Budgivningen startar på torsdag och bilen värderas till omkring 150 000 kronor. För det får du orangefärgad, svensk, bilhistoria som garanterat kommer att lägga många huvuden på sned.
LÄS MER: