“Oegentligheter” i Sverige orsakar problem för finska bilkedjan Kamux. Försäljningen gick ner i Sverige under senaste kvartalet och ett antal anställda har fått lämna bolaget.
– Vi har upptäckt oegentligheter (misconduct) i den svenska verksamheten. Korrigerande åtgärder pågår, skriver vd Tapio Pajuharju, till DI.
Finska bilhandelsjätten Kamux redovisade en vinst på 200 miljoner kronor för sista kvartalet, men den svenska verksamheten med 23 återförsäljare är något av en ett sorgebarn. Nu meddelar Kamux att de upptäckt oegentligheter, skriver DI och NU.se.
– Men vi säljer vanligen våra bilar med en extra uppsättning däck och fälgar. Ibland ingår det i priset, ibland tar vi betalt separat, men i några butiker har det här inte hanterats som vi vill, skriver vd Tapio Pajuharju till DI.
Förutom det missade upplägget kring fälgar och däck har företaget upptäckt brister i den svenska prissättningen för billigare bilar. Ett antal anställda i Sverige ska fått lämna företaget. Kamux dementerar dock att ogentligheterna skulle ha rört sig om något kriminellt och allt ska nu vara ställt till rätta.
– Nej, det handlar mer om vår egen uppförandekod, och att strömlinjeforma några av våra processer, säger han till DI.
Kamux sålde 12 777 bilar och omsatte 3,2 miljarder kronor i Sverige under 2023. Den svaga kronan gjorde dock att företaget åkte på en valutasmäll. Den svenska verksamheten redovisade ett nollresultat under året.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter