Hur står sig en Tesla Cybertruck mot en Chevrolet Corvette? Kan världens snabbaste pickup verkligen rå på en superlätt sportbil i ett dragrace? Både ja och nej är svaret.
Trots att Corvetten bara möter den nästa snabbaste versionen av Cybertruck, så går pickupen från 0-100 km/h på 4,1 sekunder och har en kapacitet på 600 hästkrafter. Men sen är det ju en elektrisk pickup och bilen väger därav hela 2995 kilo.
För att verkligen sättas på prov, ställs el-pickupen den här gången mot en superlätt Hennessey-trimmad C8 Corvette med 708 hästkrafter och ett vridmoment på 865 Nm. Detta i jämförelse med den vanliga Stingray-modellen på 490 hästkrafter med 630 Nm i vridmoment. Bakom den kolossala uppgraderingen är Hennesseys nya H700-paket. Kompatibelt med både coupé- och cabrioletversionen av Stingray-modeller från år 2020 och framåt.
Paketet innehåller bland annat en ny centrifugalkompressor och motortrim, bättre kylning, mjukvarukalibrering, ordentligt med tester och 3 års garanti för sinnesro. Kitet börjar på drygt 380 000 kronor men kan dra iväg rätt ordentligt med eventuella tillägg. Själva bilen kostar minst 700 000 kronor.
På förhand vet man inte riktigt vad man ska tro. Teslas egna, något utskällda, test skapade ju ändå rubriker när den besegrade en Porsche, släpandes en annan Porsche. Visserligen gjordes testet på en något kortare sträcka än normalt, men acceleration har pickupen bevisligen. Tvivlarna riktade den gången huvudsakligen sin kritik mot Tesla själva och sa att testet behövdes göras om av en oberoende part. Detsamma kan sägas den här gången, och de flesta hade nog hellre sett toppmodellen Cybertruck Cyberbeast på startlinjen.
För spännande blir det aldrig. Corvetten kör iväg så det bara ryker och lämnar Cybertrucken på flera meters avstånd nästan direkt. Men vad hade man egentligen kunnat vänta sig av ett hastighetstest, där den ena är mycket lättare och kraftfullare än den andra.
Det andra testet genomfördes av oberoende kanadensiska Youtubekanalen Throttle House, som tidigare gav Tesla svar på tal när de körde en Porsche 911 Turbo S i mål framför Tesla Cybertruck Cyberbeast utan släp och gav tvivlarna rätt.
Den här gången radades den snabbaste modellen av Cybertruck Cyberbeast på 845 hk än en gång upp på startlinjen mot en Corvette Z06 på 670 hk. Och här förlorar den superlätta sportbilen faktiskt markant. All-wheel-drive funktion och de 3100 kg som Teslan väger ger Cyberbeasten bättre förutsättningar på den inte helt perfekta banan, enligt programledarna.
Samtidigt som de menar att resultatet mycket väl skulle kunnat se annorlunda ut under andra omständigheter. Värstingversionen av Cybertruck, den så kallade Cyberbeast, imponerar i alla fall, speciellt i början av racet, där den drar iväg rejält. Förutsättningarna, bilarna, val av modell och agendan bakom spelar med andra ord, föga förvånande, stor roll när tester av dessa slag genomförs.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.