Test: VW Tiguan – en prisbomb på bensin och diesel

NICE. För ovanlighetens skull tar jag plats bakom ratten på en helt ny bilmodell med en riktig motor under huven. Nya Volkswagen Tiguan brummar tryggt och hemtamt oavsett om jag kör diesel eller bensin. Tiguan säljer ensam mer än alla Volkswagens elbilar tillsammans – och är en oerhört viktig modell för den pressade tillverkaren. 
I Sverige är Tiguan en prisbomb: 4199 kronor i månaden med privatleasing. Är den ett bra köp? Är detta peak bensin- och diesel-SUV? Här får du svaret. 

Nuförtiden är så gott som alla nya bilmodeller vi motorjournalister får testköra helt eldrivna. Därför känns Volkswagens internationell presskörning av nya Tiguan nästan lite exotisk. Jag får provköra SUV:en i ett vårlikt Nice, både på slingrande provensalska bergsvägar och hårt trafikerade franska motorvägar. Vädret är fantastiskt, runt 15 grader och strålande sol, i bjärt kontrast till den slaskiga svenska vintern. 

Jag börjar med att köra den fyrhjulsdrivna dieselmodellen som får dra massor av kilon. Blir faktiskt lite nostalgisk av förkortningar som TDI och DSG. Var det bättre förr? Det var i alla fall inte så mycket sämre. Jag undrar vem som egentligen behöver 500 hästkrafter i en elbil. Det räcker fint med 193 dieselhästar. Det trygga lågfrekventa dieselljudet slår an en sträng i mig och åratal och tusentals mil bakom ratten i dieselbilar kommer upp till ytan. 

Jag kommer på mig själv att tycka det känns riktigt tryggt och trivsamt. Räckviddsmätaren visar över 1000 km, vi är redo att erövra världen, eller åtminstone Rivieran, Tiguan och jag. Tänk att jag saknat att köra diesel! Drivlinan fungerar klockrent, men chassit har kanske inte den yttersta förfiningen när vägen blir lite sämre. Men detta är en modell som ska göras i en halv miljon exemplar, varje år. Någonstans måste det märkas.  

Jag lämnar tillbaka diesel-Tiguanen och tänker att det är ganska mycket bil för 460 900 kronor, och den får hänga otroliga 2300 kg på dragkroken. Hoppar in i Tiguan TSI 150, vilket betyder att bilen har en turbomotor på 150 hästkrafter och 1,5 liter. Även här är det sjustegad DSG som gäller, tiden när du fick spaka växlarna på en Volkswagen själv är förbi. 

Sannolikt är detta världens just nu mest tillverkade motor, och det är ingen slump. Bensin-Tiguanen går mjukt och fint och jag hittar inte ett enda tillfälle i den täta riviera-trafiken för att använda mer än 150 hästkrafter. Bilen gör allt jag begär av en större familjebil, förutom att vara klimatsmart. Räckvidden på en en tank är nästan….

Det här kan vara peak bensin och diesel i en SUV, åtminstone till rimliga pengar. Instegsversionen kostar 384 900 kronor och du kan privatleasa den för 4199 kronor i månaden. Det tycker jag är rena prisbomben, och detta måste vara en av marknadens mest prisvärda bilar. Hade inte skatten varit hög och bensinen dyr hade totalekonomin varit oslagbar. Jag tänker på att Volvos lilla elbil för 430 000 kronor med litet batteri och väldigt billig inredning sägs vara billig, ja då är Tiguan ett otroligt fynd. Enda felet är möjligen att den inte är en elbil.  

För Volkswagen är det mer eller mindre essentiellt att Tiguan blir en succé, för att märket ska ha råd att sänka priserna på sina elbilar i en allt hårdare konkurrens. Detta är den allra sista Tiguan-generationen som du kan tanka med fossilt bränsle, tror Volkswagen. Detta är inget mindre än peak bensin- och diesel-SUV till överkomligt pris. Borde du köpa den? Det försöker jag reda ut nedan, steg för steg. 

Design

Första intrycket när jag såg nya Tiguan på en visning i tyska Braunschweig för ett halvår sedan tyckte jag den var urful. Men designen vinner i längden och jag börjar gilla den anspråkslösa bilen. Den är betydligt mer karaktärslös än den kantiga föregångaren, men samtidigt mer modern. Några designpriser och skönhetstävlingar vinner den inte och det är ingen bil för dig som vill sticka ut och synas. 

Interiören har fått sig ett stort designmässigt lyft jämfört med föregångaren och känns både mer ombonad, aningen lyxigare och mer modern. 

Interiör och förarmiljö

En detalj jag är svag för är volymvredet mellan stolarna. Volkswagen har fixat till en del tidigare missar med touchknappar och det är lätt att trivas i Tiguan, det är få saker som stör eller irriterar. Materialen är ett snäpp upp från föregångaren, och känns väl så påkostade som i den interna elektriska konkurrenten ID.4. Det finns ett rejält instrumentkluster framför ratten och en väl tilltagen skärm i mitten. Men närmare 20 knappar på ratten, om än riktiga knappar, är en knepig lösning. Det tar lång tid att bli van och lära sig hitta knapparna. 

Utrymmen

Baksätet är lite trängre än på Volkswagen Passat som är en av de ledande i klassen, men det räcker bra för 2-3 vuxna. Benutrymmet är tillräckligt så länge inga tvåmeters människor sitter i fram. Insteget är mycket enkelt. Bagageutrymmet är på 652 liter, vilket är ett av de bästa i klassen och större än många kombibilar. Mycket utrymmen för pengarna. 

Teknik & Infotainmentsystem

Tiguan går att utrusta med Volkswagens Travel Assist-system som fungerar fint när jag testar det både på små bergsvägar och hårt trafikerade autostrador. Till skillnad från Tesla är ratten kapacitiv. Det betyder att den känner av om jag har händerna på ratten, så jag behöver inte sitta och smådra i ratten. Bilen kör således själv så länge jag har händerna på ratten. Det som krävs är bra vägmålningar och att det inte blir för kurvigt, får då hänger inte systemet med riktigt. Det bromsar även ner farten före rondeller. Släpper jag ratten för länge kör bilen in till sidan och tänder varningsblinkersen. 

I övrigt är teknologin inriktad på att massproducera en så bra bil som möjligt till en så låg kostnad som möjligt, och utvecklingsavdelningen har lyckats. Volkswagen kallar det för MQB Evo. Mycket längre än så här kommer vi nog inte med gamla hederliga förbränningsmotorer utan att prislappen ska bli för hög. 

Köregenskaper

Styrningen känns ganska köttig och skön. Bilen är inte alltför direktstyrd och inte heller diffus. Lagom som så mycket annat på Tiguan och det är vilsamt att köra långt på motorväg, särskilt om du slår på Travel Assist som styr och gasar så länge jag har händerna på ratten. När vägen blir sämre märks det trots allt att detta är en massproducerad billig bil där Volkswagen måste snåla någonstans för att göra vinst. Den sista lilla förfiningen i fjädring och stötdämpning saknas och jag tycker bilen känns lite struttig över ojämnheter. Kanske saknas den sista busiga körglädjen, men det är inget som stör mig. 

En lite irriterande detalj är att DSG-lådan inte växlar upp direkt när jag accelererat hårt i omkörningsfilen, den ligger kvar på låg växel med ett rusande varvtal på motorn en liten stund. Detta gäller bensinaren TSI 150. 

Komfort

Du sitter bra i både framsäten och baksäten, även om det kunde få vara mer skålat, bitvis är min känsla att jag sitter på sätena mer än i dem. Ljudnivån är behagligt låg och dagens bilar med förbränningsmotorer bullrar inte mer än elbilar. Fjädring och stötdämpning är inte fullt så förfinade som hos dyrare konkurrenter, även om det inte är dåligt. Massagestolar finns som extrautrustning, ett trevligt tillbehör. 

Fartresurser

Nej, det här är inte en bil för dig som jagar sekunder upp till 100 km/h och går igång på den högsta toppfarten. Men det känns fullt tillräckligt, även om du väljer den klenaste bensinaren på 150 hästkrafter. Med det sagt toppar bilen ändå 210 km/h. 

Räckvidd

Du kommer att spara någon timme eller mer på långresan genom att du varken behöver stanna särskilt och ladda eller tanka. Men kisspauser och mat kommer du inte ifrån, så tidsvinsten blir inte fullt så stor i slutändan. Tiguan har en räckvidd på 90-100 mil beroende på om du väljer bensin eller diesel. 

Ekonomi 

Instegsmodellen med bensinare på 150 hästkrafter går att privateleasa för 4199 kronor i månaden. Med dagens höga ränteläge kan du aldrig matcha det med lånefinansiering. Tyvärr tillkommer skatt på 7822 kronor per år och bensin, så i slutändan blir det inte billigare än att leasa en elektrisk ID.4. Dieseln går loss på 460 900 kronor, och just nu finns det inga fördelaktiga privatleasingerbjudanden. Dieseln kommer med svettiga 13 325 kronor i årsskatt. Trots hög skatt och viss bränsletörst gör Tiguan skäl för den slitna klyschan mycket bil för pengarna. 

Helhet 

Mycket bättre än så här blir nog inte en någorlunda överkomlig SUV som går på bensin och diesel. Om du har behov av en bensin- och dieselbil för att du ofta åker långt, har svårt att ladda eller drar tunga släp långa sträckor känns det som ett mycket bra köp. Bilen känns lagom i det mesta och har få svagheter. Privatleasingerbjudandet på 4199 kronor i månaden är svårslaget. Många skulle invända mot att den inte går på el, men för dem finns det en dyrare laddhybrid som vi testar senare.

Betyg ⭐⭐⭐⭐

4 stjärnor av 5 möjliga stjärnor.

FördelarNackdelar
PrisvärdUtsläpp
HelhetHög skatt
UtrymmenLite könlös
KomfortGårdagens
drivlina
Kvalitet



Fakta Volkswagen Tiguan Life 1,5 eTSI DSG

Pris: från 384 900 kronor
Motor: Mildhybridbensinmotor (eTSI) med 48 V-system
Max. effekt: 150 hk (110 kW)
Max. vridmoment: 250 Nm vid 1 500 – 3 500 varv/minut
Cylindervolym: 1,5 liter
Drivsystem: Framhjulsdrift
Växellåda: 7-stegad DSG (dubbelkopplingsväxellåda) 
Bränsleförbrukning, blandad körning, WLTP: från 6,3 l/100 km 
CO2-utsläpp, blandad körning, WLTP: 144 g/km
Topphastighet: 210 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 9,1 s 
Längd / Bredd / Höjd: 4 539 mm /1 842 mm / 1 639 mm utan takreling (1 660 mm med takreling)
Axelavstånd: 2 680 mm
Vändcirkel: 11,7 m
Tjänstevikt: 1 688 kg
Totalvikt: 2 180 kg
Luftmotståndskoefficient: cW 0,28
Bagageutrymme, volym: 652-1 650 liter
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1 800 kg 

Transparens: Volkswagen har bekostat resa och uppehälle under det internationella presseventet för VW Tiguan.