Regeringen vill återinföra reduktionsplikten. Det innebär att 20 extra miljarder kommer att få betalas av Sveriges bilister och företagare. Men egentligen är det ren och skär symbolpolitik. Konstigt nog är det elbilarna som kan rädda svenska folket från en ny dieselchock. Då kan vi också rädda klimatet på riktigt istället för att hålla på med dyrbara klimatbluffar.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Vid nyår avskaffades reduktionsplikten i Sverige. Dieselpriset sänktes med drygt fyra kronor och bensinen gick ner med drygt en krona. Förändringen gjorde över en natt att Sveriges bilister och företag minskade sina kostnader med 26 miljarder kronor årligen.
Och klimatet blev knappast förlorare. Det finns nämligen inga koldioxidfria bränslen. Trolleriet och illusionen att biodiesel skulle ta bort koldioxid från atmosfären är en bluff. Oavsett om bränslet kommer från gamla fossila växter och djur eller nya växter och nytt slakteriavfall hamnar lika mycket koldioxid i atmosfären och bidrar till klimateffekten. Det är bara ett annat ytterst märkligt sätt att räkna bort utsläppen, som kostade 26 miljarder kronor. I korthet handlar reduktionsplikten om att biobränsle ska blandas in i diesel och bensin, och det påstås ta bort 75 procent av koldioxidutsläppen på den inblandade volymen biobränsle.
Skulle all världens fossila bränslen bytas mot förnybara biobränslen skulle minst lika mycket koldioxid hamna i atmosfären, och en stor del av världens skogar skulle snart vara skövlade och alla djur slaktade. Skogar som dessutom suger upp koldioxid. Därmed inte sagt att fossil olja är bra, den måste fasas ut om vi ska rädda klimatet.
Även Greenpeace kritiserar biobränslena som klimatbedrägeri. I själva verket kan det vara så att det totalt sett går åt mer energi för att framställa en liter biodiesel än en liter fossil diesel, men koldioxidutsläppen från att bränna biodiesel räknas inte som noll-utsläpp märkligt nog. Och symbolpolitiken för 26 miljarder kronor gör att Sverige kan klara EU:s koldioxidmål.
Nu har regeringen tagit fram en ny dunkel plan om att återinföra reduktionsplikten för att Sverige ska klara sina klimatmål som vi åtagit oss i EU. Efter bara 51 dagar med sänkt plikt. Det skulle innebära att nästan hela lättnaden på 26 miljarder kronor försvinner igen. Ett väldigt dumt dyrt och kortsiktigt beslut, eftersom det finns bättre sätt att sänka koldioxidutsläppen – långsiktigt och på riktigt.
Istället för att återinföra världens dyraste bränsle i Sverige måste politikerna se till att det blir fart på försäljningen av elbilar igen – och det gäller både nya och begagnade bilar. Reduktionsplikten var en väldigt dyr bluff och tom symbolik för att vi skulle framstå som bättre än vad vi är. Men nu gäller det att ställa om från ett oljesamhälle. Få fart på elektrifieringen, så slipper vi skatta sönder svenska bilister och företag. Ironiskt nog är det elbilar som kan rädda svenska folket från en ny dieselchock. Här är åtta klimatåtgärder som är betydligt mer hållbara än chockhöjd bluffdiesel.
– Fler elbilar (återinför en klimatbonus för vanligt folk, gärna på begagnade bilar)
– Få begagnade elbilar att stanna i Sverige
– Fler elektriska lastbilar
– Fungerande laddinfrastruktur (särskilt för de som bor i lägenhet)
– Mer vindkraft
– Mer solkraft
– Gynna vätgas från klimatvänlig el
– Satsa på batterlagring för klimatsmart el
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter