Även norska ägare har drabbats av de farliga systemen i elbilen MG4. Arild Fjeldstad lämnade in bilen till sin återförsäljare för att stänga av systemen för gott.
– Jag blev mycket förvånad över svaret jag fick att det var omöjligt eftersom det var en del av det ursprungliga säkerhetspaketet med bilen, säger han till Carup.
Ägare som upplev de farliga hjälpsystemen i MG4 fortsätter att höra av sig till Carup. Bilen har ett filhållningssystem som plötsligt kan slunga bilen mot mötande trafik eller ner i diket, enligt ägarna. Något som också uppdagats i Vi Bilägares test. Även norska ägare tycks vara drabbade.
– Jag har kört den här bilen i drygt ett år och är för det mesta mycket nöjd med bilen. Jag bor cirka 7 mil från Oslo och pendlar till jobbet på Ikea i Oslo. Jag var en av de första i mitt område som köpte den här bilen och var helt ny med elbilar, säger Arild Fjeldstad som bor sju mil från Oslo.
Det tog inte många dagar innan Arild upptäckte att något inte stod rätt till med bilen.
– Jag hade inte använt bilen många dagar innan problemet uppstod. Men att bilen är “livsfarlig” är nog överdrivet. Filassistenten som kan ta över kan enkelt avaktiveras, det tar cirka fem sekunder.
Arild Fjeldstad kände att han ville att hjälpsystemen skulle stängas av för alltid, då de orsakade problem istället för att hjälpa honom. Varje gång bilen startas måste han stänga av systemen. Men visade sig vara omöjligt att stänga av dem.
– Jag kontaktade min lokala MG-återförsäljare och ville ha denna permanent inaktiverad, men blev mycket förvånad över svaret jag fick att detta inte var möjligt eftersom det var en del av det ursprungliga säkerhetspaketet med bilen. Jag sa att det var min bil och jag fattar mina egna beslut om det, men verkstaden höll sig för sig själv så jag måste ändå ta bort assistenten varje gång jag startar bilen och då är det jag som styr bilen.
Även en svensk ägare som hört av sig till Carup hade hoppats att systemen kan stängas av permanent, något som alltså är omöjligt.
– Jag nyligen köpt en MG4 och delar helt bilden som förmedlas. Får manuellt stänga av filhållningsassistenten inför varje åktur då den ibland uppfattar väglinjer som inte existerar, speciellt när det är snö på vägen. Även regenereringen på bakhjulen närmast låser båda bakhjulen och kan orsaka kast på halt väglag även om man i princip håller rak kurs. Jag hade önskat att MG snabbt ser till att systemen går att behålla avstängda tills dess att problemet är åtgärdat, berättar MG4-ägaren.
Vet du mer? Är du drabbad av problemen? Kontakta [email protected]
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter