Otroligt ljud: Sätter raka rör på Volvo V70-värsting

Han köpte en Volvo V70R för bara 15 000 kronor. På bara ett par månader förvandlas Volvos prestandakombi till en fungerande bil igen. Med raka rör får den det ljud som slår det mesta – lyssna själv.
– Jag älskar verkligen bilen, säger youtubern WheelemVerb.

Totalt tillverkades 9060 R-bilar av V70 N-modellen. Många finns kvar än idag och i Sverige börjar värdet raka i höjden. I USA går det att fynda bilar riktigt billigt, i alla fall om inte skicket är perfekt. Youtubern WheelemVerb lyckades få tag i en V70 R för endast 1500 dollar, cirka 15 500 kronor. Bilen har snabbt förvandlas till ett närmast perfekt skick.

– Detta projekt har varit en enorm förvandling ända sedan jag köpte den för ett par månader sedan för bara 1500 dollar. Jag har samlat på mig massor av mil på den och jag älskar verkligen bilen.

Bland annat har bilen fått en ny turbo och ett nytt insugningsrör och en ny intercooler. Chassit har också förbättrats rejält med nya stag och bussningar och nu börjar väghållningen likna den från 2004. Men pricken över i blir ett nytt avgassystem med raka rör från katalysatorn.

Nu kommer Volvos superfemma att få sjunga för full hals! Något du kan du inte får missa att lyssna på i filmen härintill.
– Jag har alltid velat höra hur den här motorn låter obegränsad. Det låter helt galet, som en V10-motor, säger WheelemVerb.

Volvo V70 R var Volvo snabbaste bil någonsin när den kom 2003. Förutom en extremt kraftfull femcylindrig motor kom bilen med ett avancerat chassi med med Four-C Technology. Föraren kunde välja mellan tre chassiinställningar: Comfort, Sport och Advanced Sport. Stötdämparnas inställning uppdaterades varannan millisekund.

Dessutom hade bilen elektroniskt styrd AWD för snabb respons. För att få stopp på framfarten fanns brembobromsar med 330 mm ventilerade skivor med fyrkolvsok i aluminum. Volvo beskrev den som en renodlad sportbil som lämpade sig för bankörning när den lanserades – men det fanns gott om plats för matkassar och barnvagn i bagageutrymmet.

Den femcylindriga motorn på 2,5 liter på 300 hästkrafter och 400 Newtonmeter var den mest kraftfulla Volvo hade producerat dittills. Den slungade upp bilen till 100 km/h på bara 5,9 sekunder. Toppfarten var elektroniskt strypt till 250 km/h. Dessutom hade den något dagens bilar saknar: Designat motorrum. Den R-blåa färgen gick igen i kåporna över kamrem och tändkablar. Insugningsröret och laddluftfröret hade en speciell design i aluminium.
   
Maximalt vridmoment nåddes redan vid 1950 v/min, tack vare ökad slagvolymen samt ett nytt turboaggregat från KKK, vars maximala laddtryck var cirka 1 bar. V70 R hade två laddluftkylare för att få ner insugsluftens temperatur med med det höga laddtrycket. Dessutom hade motorn variabel ventilstyrning kallad Dual Wide Range CVVT. Kolvar och vevstakar var kraftigt förstärkta för att klara av de ökade påfrestningarna och cylinderhuvudet har fått förbättrad kylning. Och tänk er att en Volvo hade oljesump med ny utformning för att klara smörjningen under extrema G-krafter!
LÄS MER: