Marks makalösa samling: 442 muskelbilar 

Det finns bilsamlingar och så finns det den här. Miljardären Mark Pieloch har samlat ihop 442 otroliga sport- och muskelbilar. Häng med på rundtur – här är 11500 kvadratmeter ögongodis för bilälskare.

Samlingen finns i Melbourne, Florida om man skulle ha vägarna förbi. Här kan man spatsera mellan oändliga rader amerikanare i form av Buick, Cheva, Desoto och Ford. Har man hemlängtan finns det såklart en hel drös europeiska klassiker från Porsche och Volkswagen också.

Den gigantiska lokalen pryds av en skrytig entré med en överjävlig samling modeller GT:s, Shelby och Porsche 911. Bland dryga 11 000 kvadratmeter organiserar miljardären och ägaren Mark Pieloch med jämna mellanrum galor och välgörenhetsevent.

Följ med Youtubern Mr JWW på hans guidade tur genom den fullständigt makalösa samlingen.

Om man mot förmodan skulle tröttna på alla muskelbilar finns det en gedigen samling memorabilia bestående av skyltar, gamla bensinpumpar och annat smått och gott att stirra sig blind på. Den välkände Youtubern Mr JWW fick sig en privatvisning av den överväldigande samlingen som inleddes med ett av Mark Pielochs mest imponerande samlingsobjekt. Nämligen den aluminium konstruerade Alan Mann Racing Ford GT40, vars prestationer belönades med några segrar.

Intill det snurrande podiet prytt av den sällsynta aluminumkarossen finns ytterligare en drös GT modeller. Däribland uppföljare till modellerna från det mytomspunna Le Mans 1966 som så småningom inspirerade till filmen “Ford v Ferrari” (2019) baserade på Carroll Shelby och Ken Miles vinnande GT40, med Matt Damon och Christian Bale i rollerna. 

En annan sällsynt best i den fenomenala samlingen är den ikoniska Shelby Series 1. Motorlegendaren Carroll Shelbys första försök att konstruera en ren sportbil på egen hand, utan samarbete med vare sig Ford eller Dodge. 

Långt innan Porsche började göra sportbilar tillverkade det tyska märket traktorer. I Marks Pielochs ägor finns en imponerande sällsynt samling äldre, mycket värdefulla traktorer från år 1957 till 1963. Enligt egen utsago servas samtliga bilar minst en gång per år och en mer omfattande service var femte. Varje bil påstås också spendera tid utomhus med motorn igång.