Så vansinnigt tungt är nya elbilsbatteriet

Nya elbilar blir bara tyngre och tyngre. Men frågan är om inte BYD:s nya superbil med 1287 hästkrafter passerat alla gränser. Enbart batteriet väger som en småbil. Så här mycket väger batterierna i några vanliga elbilar.

Det råder ingen tvekan om att Yangwang U7 kommer med en räckvidd tillräcklig för att korsa ett litet land på en enda laddning. Faktum är att det finns två CLTC-verifierade räckvidder – 720 km och 800 km. Det senare uppnås med extra aerodynamiska hjulkåpor och sidokameror istället för speglar. Den fullständiga behandlingen resulterar i att luftmotståndskoefficienten sjunker till 0,195 Cd och ökar räckvidden.

Men med den imponerande räckvidden kommer också vikten. Själva fordonet väger drygt 3 ton. Med fyra passagerare och bagage kan man räkna med ett halvt ton till, då har vi plötsligt passerat körkortsgränsen för personbilar i flera länder, däribland Sverige.

Allra mest anmärkningsvärt är det maffiga batteripaket på 135,5 kWh tillverkat av moderbolaget BYD väger nämligen chockerande 903 kg, det vill säga nästa lika mycket som en Dacia Spring eller om så vill, Fiat 500. För att jämföra Yangwangs nya U7 och dess sanslösa batteri kan vi ta och titta på tabellen nedan. Där letar sig U7, med lätthet in på en tung andraplats bakom GMC Hummer Edition 1.

Så mycket väger batteriet hos olika elbilar

ModelBatterivikt – kgTotalvikt – kg
GMC Hummer Edition 113254200
Mustang Mach E4852203
Tesla Model S5442160
Volkswagen ID44922120
Kia EV6 77.4 kWh4771910
Tesla Model 34801830
Kia EV6 58 kWh3701800
Nissan Leaf 62 kWh4101685
Chevrolet Bolt4401628
Nissan Leaf 40 kWh3031505
BMW i33081345
Källa: Sustainability by Numbers

LÄS MER: