Går till attack mot Tesla – med Super Bowl-reklam

Teknikentreprenören Dan O’Dowd köpte tv-reklam för sex miljoner kronor under Super Bowl för att attackera Tesla. Gruppen ”The Dawn Project” kampanjar för att stoppa Teslas självkörande teknik som de påstår är farlig. Grundaren Dan O’Dowd äger rättigheterna till konkurrerande mjukvara. 

Gruppen ”The Dawn Project” ger sig inte. Återigen har de köpt tv-reklam för sex miljoner kronor under Super Bowl för att gå till attack mot Teslas självkörningssytem, något bland annat CNN rapporterar om. Gruppen hävdar att Teslas mjukvara är farlig och att att företagets bilar borde bojkottas.  Förra året handlade deras reklam om att barn riskerar att bli påkörda av självkörande Teslor. Årets reklam handlade om att precis det ska ha hänt två månader efter reklamfilmen. 
– Bojkotta Tesla för att skydda dina barn, hävdar filmen. 

Filmen får stor uppmärksamhet i många amerikanska medier idag, men det som inte framkommer är att Dan O’Dowd som grundat lobbygruppen ”The Dawn Project” själv äger rätten till konkurrerande självkörande teknik som licensieras till flera biltillverkare. Dan O’Dowd har anklagats för jäv och intressekonflikt då hans företag Green Hills Software levererar programvara till Intels Mobileye som i sin tur säljer processorer och teknik för självkörning till bland annat Audi, Volkswagen, Toyota, Ford, Geely, Nio, och ett antal andra biltillverkare.

Mobileye och Tesla har tidigare haft ett samarbete som avslutades 2015 efter en kontrovers. Dan O’Dowd har försvarat sig med att Mobileye bara är en av hundratals kunder och att han själv äger flera Teslor. 

Tesla har inte kommenterat den nya filmen men Elon Musk har tidigare sagt att Dan O’Dowd är galen och kallat Green Hills mjukvara för “en hög med skräp”. Tidigare har Tesla i ett brev krävt att gruppen Dawn projekt ska sluta med filmerna då de ”är ärekränkande och felaktigt framställer dess mest avancerade programvara för förarhjälp”.
LÄS MER: