Volvo Cars besked att de ska göra sig av med Polestar utlöste rena glädjerusningen på börsen. Aktien rusade med 23 procent. Ovanpå uppgången kan ägarna få aktier i Polestar gratis.
– Givet att Volvo Cars har så mycket att göra med sin egen transformation så vill vi fokusera på det, säger Björn Annwall, kommersiell chef för Volvo Cars, till Dagens Industri.
Trots att Volvo Cars vinst för fjärde kvartalet blev sämre än väntat rusar aktien på börsen. Orsaken är att Volvo Cars och Geely hittat en smått genial lösning på Volvo Cars problem med det 49,5-procentiga ägandet i Polestar som slukar miljarder. Volvo Cars ska släppa sitt ägande för att fokusera på sina egna utmaningar. Lösningen kan bli att dela ut Polestar gratis till Volvo Cars aktieägare.
Beskedet fick Volvo Cars slaktade aktie att rusa med 23 procent på Stockholmsbörsen. På någon timme ökade börsvärdet med nästan 20 miljarder kronor. Dessutom kan aktieägarna i Volvo Cars troligen se fram emot att få en gratis lottsedel i form av Polestaraktier. Kursrusningen orsakas av förhoppningar om att Volvo Cars inte längre ska tyngas av ansvaret om att täcka Polestars enorma kapitalbehov, samtidigt som vissa investerare hoppas på att Polestar-innehavet ska blir värt mer när det delas ut.
– Vi går in i en ny spännande transformation och Polestar går också in i en ny fas där man haft en bil och nu får tre bilar. Givet att Volvo Cars har så mycket att göra med sin egen transformation så vill vi fokusera på det. Vi är ett operativt bolag, inte ett ägarbolag. Det blir ganska naturligt att Volvo Cars fokuserar på att vara ett operativt bolag och att Geely Sweden Holding som är ett ägarbolag fokuserar på ägande. Det är ett tydliggörande av rollerna. Exakt vad ägandet kommer att landa i får vi återkomma till”, säger Björn Annwall, vice vd för Volvo Cars och kommersiell chef till Dagens Industri.
Operationen kommer sannolikt innebära att Geely blir mycket stor majoritetsägare i Polestar, då Geely både har ett stort direktägande i Polestar på cirka 45 procent och ett indirekt via sina 79 procent i Volvo Cars som äger 49,5 procent av Polestar. Någon dans på rosor att vara aktieägare i Polestar kommer det dock inte att bli. Bolaget har meddelat att de behöver 14 miljarder kronor för att få ett positivt kassaflöde till 2025. Volvo Cars och Polestar ska fortsätta samarbete med utveckling och produktion, men sannolikt inte längre på kredit.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter