Volvos nya superlastbil klarar diesel, el och vätgas

Volvo visar upp nya superlastbilen Volvo VNL som bygger på samma teknik som FH-serien. Den nya lastbilen kommer i versioner för vätgas, el och diesel – och erbjuds med en enorm sovhytt.

Volvo VNL är Volvos största lastbilsmodell och en storsäljare i USA. Den tillverkas i delstaten Virginia, bygger på samma tekniska plattform men har behållit en unik silhuett med motorhuv. Nu kommer den i en helt ny generation. 

Till att börja med lanseras den med kraftfulla dieselmotorer i D13-familjen i effekter från 405 till 500 hästkrafter. Det maximala vridmoment är mellan 2 370 och 2 640 Newtonmeter. Den nya versionen är 10 procent mer bränsleeffektiv än tidigare, mycket tack vare att den är mer strömlinjeformad. Vindrutan har gjorts böjd som på en gammal Saab 900 och utrymmet mellan karosspaneler har minskats för mindre turbulens. 

Tack vare den bättre aerodynamiken i den nya kabinen, såväl som andra tekniska förbättringar, lovar nya Volvo VNL en 10 % lägre bränsleförbrukning än tidigare liknande VNL. Svenskarna säger att den stora fördelen kommer av en ny, mycket mer böjd vindruta, men också av mycket mindre utrymmen mellan karosspanelerna, vilket minskar luftturbulensen.

Volvo har förberett den nya lastbilen för flera olika drivlinor. Från början kommer den med diesel, men Volvo kommer också att släppa en VNL Electric med en ny generation batterier. Den gamla versionen hade 30 mils räckvidd, den nya lär komma längre. Volvo satsar också på vätgasdrift, så sannolikt får vi se en Volvo VNL med bränsleceller eller förbränningsmotor som drivs med vätgas. Volvo har tagit fram en prototyp i form av en FH-lastbil som utvecklats med Daimler, med två bränslecellsinstallationer och en räckvidd på 100 mil på vätgas. 

Lastbilen har omfattande säkerhetsfunktioner med Volvo Active Driver Assist Plus med Pilot Assist som ger aktiv körfältscentrering. Volvo Active Driver Assist Plus drivs av Volvo Dynamic Steering som förbättrar manövreringen i alla hastigheter, inklusive mer kontrollerad backning, ökar stabiliteten vid alla väghastigheter, och anpassar och korrigerar för sidvindar, motorvägar, mjuka axlar eller nödsituationer som däckfel. Den nya fotgängardetekteringsfunktionen varnar föraren när en fotgängare eller cyklist kan vara i deras väg eller döda vinklar och kommer att aktivera frontal automatisk nödbromsning för föremål direkt i färdvägen.

Komforten är värd ett eget kapitel. Bilen kan utrustas med en ny luftfjädring som heter GRAS och som enligt Volvo ger överlägsen åkkvalitet, stabilitet och väghållning för nya Volvo VNL. GRAS och den stödjande programvaran. Hytten ska också vara bekvämare än tidigare med en generöst tilltagen säng i olika versioner. Bilen finns i sex hyttkonfigurationer, den största är en 74-tums sovhytt i full höjd. 
LÄS MER: