Extremt låga temperaturer på –30 grader Celsius har gjort att Supercharger-stationer blivit fulla med döda Teslor i Chicago. Trots att bilarna varit inkopplade i flera timmar tar de inte laddning och blockerar då laddare för andra Teslor. Men en norsk youtuber verkar ha funnit en naturlig förklaring på problemet.
Det är inte bara Sverige som drabbats av en vargavinter i år. Även Chicago i USA har drabbats av mycket låga vintertemperatur på omkring 30 minusgrader räknat i Celsius. Nu rapporterar amerikanska nyhetsmedier att ett stort antal Teslabilar är fast på laddstationer i den stränga kylan.
Många av ägarna uppger för medierna att bilarna inte tar laddning trots att de är inkopplade på laddarna. Många ägare har haft sina bilar inkopplade flera timmar och åker hem från laddstationen. Vissa bilar har stått inkopplade 6-8 timmar. Det gör i sin tur att kön med urladdade bilar blir ännu större som får noll procent i batteriet.
– Den är fortfarande på noll procent juice och den har varit här tre timmar sen i morse efter ha varit här 8 timmar igår, den har inte alls laddat, det är bara fruset, säger en ägare till Fox32 Chicago.
Det verkar som att många av förarna glömt att aktivera förvärmningen av batteriet, samtidigt som de får totalt urladdat batteri i den långa kön i den 30-gradiga kylan. När batteriet är iskallt måste det först förvärmas innan det kan laddas, annars kan det skadas. Om ägaren inte ställt in navigatorn på att köra till en supercharger startar inte bilen förvärmningen.
– En bilexpert som vi pratade med sa att ägare av alla elbilar bör trycka på batteriförvärmningsknappen på sin bil innan de försöker ladda den i extremt kallt väder, säger reportern hos Fox32 Chicago.
Eventuellt har vissa av ägarna drabbats av en lucka i mjukvaran som youtubern Björn Nyland upptäckte häromdagen. När Teslas batterier är tömda skyddar bilens mjukvara batteriet från att tömmas ytterligare och bilen kan inte förvärma batteriet och bilen kan inte laddas om det inte värms upp. Du kan läsa mer om det här. Så en viktig lärdom för elbilsägare är att aldrig köra batteriet ner till noll procent i extrem kyla. Men ibland drabbas man av oförutsedda omständigheter.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter