Stora auktionssajten Kvdbil gick ut och lovade att de inte skulle exportera elbilar och andra klimatbonusbilar från Sverige. Men sajten bröt sitt löfte och bidrog till att exporten slog rekord förra året, kan Carup avslöja. Detta trots att de nu varnar för att exporten är farlig.
– Det stämmer att vi under en period inte erbjöd exportadministration som tjänst vid försäljning av el- och laddhybrider, men sedan hösten 2022 gör vi detta, säger Daniel Odsberg, försäljningschef för Kvdbil.
Exporten av elbilar slog rekord förra året och var fjärde såld begagnad elbil försvinner ut från Sverige. Uppgifterna kom idag från auktionssajten Kvdbil via Tidningarnas Telegrambyrå. Kvdbil gick för fyra år sedan ut och lovade att de skulle sluta exportera elbilar och laddhybrider från Sverige. Då hette det att de ville dra sitt strå till stacken för att Sverige skulle övergå till en fossilfri fordonsflotta.
– Vi löser ju inte det här problemet själva, men vi kan bidra. Det mest uppenbara vi kan göra är ju att sluta exportera bilar som släpper ut minst. Det handlar också om skattebetalarnas pengar och fenomenet att vi ska bygga upp en infrastruktur för laddning i Sverige. Då underlättar det inte att vi skickar bort bilarna, sade dåvarande vd:n Lars Nykvist i en intervju med Dagens Industri.
Nu kan Carup avslöja att auktionsjätten sina tidigare klimatambitioner och istället blivit en av Sverige största exportörer av elbilar. Sajten har inte längre några restriktioner på om elbilar och laddhybrider får exporteras. Enligt deras egen statistik gick var fjärde såld begagnad elbil på export förra året, om det även gäller Kvdbils sålda bilar uppger de inte. I en intervju med Tidningarnas Telegrambyrå uppgav försäljningschefen Daniel Odsberg att ”Det kan bli lite farligt om vi exporterar ut de bilarna, vi vill ju ha kvar dem i landet för att nyttja den dyra infrastruktursatsningen kring elbilar”. Nu visar det sig att Kvdbil i högsta grad bidragit till rekordexporten. Många av bilarna har fått klimatbonus med upp till 70 000 kronor av staten.
– Vi är en öppen marknadsplats för begagnade bilar och säljer alla märken och modeller till privatpersoner och företag i Sverige och Europa. Förra året exporterade vi i snitt var femte såld bil, av dessa var 60% dieselbilar, 26% bensin och 8% elbil, säger Daniel Odsberg nu till Carup.
Totalt exporterades över 10 000 elbilar från Sverige under 2023. Den allra mest exporterade elbilen var Volkswagen ID.3, trots att den ligger först på plats nio över de populäraste modellerna. Även Nissan Leaf BMW i3 och Audi e-Tron var klart överrepresenterade bland exportbilarna.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter